contactForm eigen site (geen WP) wil geen email doorzenden

Stel hier je vragen met betrekking tot PHP, MySQL, HTML, CSS en JavaScript.
Forumregels
Check eerst onze helpsectie (https://www.antagonist.nl/help) voordat je hier een vraag stelt. Voor de meeste vragen hebben we uitgebreide handleidingen met uitleg.
Plaats reactie
engel

contactForm eigen site (geen WP) wil geen email doorzenden

Bericht door engel » 15 okt 2021, 11:20

moest over van xs4all naar antagonist.
heb apart domein op de server staan bij antagonist.pakket plus. email werkt, ook forwarding naar mijn gmail

p.s. heb diverse sites met wp gemaakt, echter met mijn zeer uitgebreide site, meer dan 34 pagina's is dit voorlopig teveel om 'eventjes' in wp om te bouwen. Dus wil ik deze site nu zo houden.

Nu het probleem: iedere keer krijg ik een 404 melding en in de adresbalk www.mijnsite.nl/cgi-bin/mail-a-form

Nu las ik niets over op helppagina's antagonist, chatten geeft geen oplossing, wachtend op medewerker via mail. duurt (te) lang vanwege missen emailberichten van onze clienten. op help pagina xs4all staat iets, indien je een eigen domein hebt moet je @postmaster en @webmaster hebben staan op de server bij antagonist. mijn god, weet niet of dit de oplossing kan zijn maar ook hoe dit dan moet.

kan iemand mij helpen?

Hiranthi Herlaar
Antagonist staff

Re: contactForm eigen site (geen WP) wil geen email doorzenden

Bericht door Hiranthi Herlaar » 15 okt 2021, 15:22

Hoi engel,
Nu het probleem: iedere keer krijg ik een 404 melding en in de adresbalk www.mijnsite.nl/cgi-bin/mail-a-form
Dat klinkt alsof er bij het formulier staat ingesteld dat inzendingen naar een CGI script worden gestuurd en dat dit CGI script niet op je hostingpakket bij ons staat.

Je zult dan waarschijnlijk zoiets in de HTML van dat formulier zien:

Code: Selecteer alles

<form action="https://www.mijnsite.nl/cgi-bin/mail-a-form" action="GET">
Om dit te kunnen laten werken, zou het betreffende script zou dan in de cgi-bin map (in de public_html) van je domein moeten staan. Wanneer dat echter niet het geval is (wat nu zo lijkt te zijn, omdat je noemt dat je er een 404-melding krijgt), kan het benodigde script niet gebruikt worden. En lukt het versturen van mails daardoor ook niet.

Concreet staat bij ons de werking an sich dus los van het al dan niet bestaan van een webmaster / postmaster e-mailaccount. Het mailen vanaf de website wordt namelijk standaard vanaf de deb-user van je hostingpakket gedaan (tenzij je hiervoor in de code / website aangepaste instellingen voor zou gebruiken). De belangrijkste voorwaarde is dat het benodigde (ingestelde) script bestaat en dus ook gebruikt kan worden.

Als je dat script op je hostingpakket (in de cgi-bin map) hebt gezet, CGI staat ook actief voor dat domein (te vinden onder `Accountbeheer` -> `Domeinbeheer` -> het domein), en merk je dat het toch nog niet goed werkt? Dan zou het kunnen zijn dat er in dat voorwaarden staan om namens / naar een specifiek e-mailadres te mailen. Wat dan dus ook teruggevonden moet kunnen worden in dat mailscript.
Met vriendelijke groet,

Hiranthi Herlaar
Antagonist staff

Plaats reactie