lees logfile ... check of pdf is gelezen (LIVE)

Stel hier je vragen met betrekking tot PHP, MySQL, HTML, CSS en JavaScript.
Forumregels
Check eerst onze helpsectie (https://www.antagonist.nl/help) voordat je hier een vraag stelt. Voor de meeste vragen hebben we uitgebreide handleidingen met uitleg.
Plaats reactie
fred1

lees logfile ... check of pdf is gelezen (LIVE)

Bericht door fred1 » 05 jul 2019, 11:32

Hallo,

In php script wordt a) gebruiker gecontroleerd en b) een pdf geopend.

<?php //stuur pdf
header("Content-type: application/pdf");
header("Content-Disposition: inline; filename="MIJN.pdf");
@readfile('MIJN.pdf');
?>

Ik wil weten of de pdf daadwerkelijk is gelezen en door wie en welke tijd.
Die gegevens staan in een (Apache-php) log-file, maar die logfile daar kan ik niet lezen (pas de volgende dag o.i.d.?)... of ik weet niet hoe dat moet :D

vraag:
1) hoe lees ik de log-file, zodat ik de betreffende logging-info van het lezen van de pdf verkrijg (in bv variabele).
2) ... er is ook enigszins een timing probleem (denk ik) nl: de pdf zal gelezen worden NA dat het php-script is afgelopen (lijkt mij).

Het probleem is namelijk dat een aantal bezoekers wel het php script uitvoeren en als gebruiker OK worden bevonden, maar vervolgens om een of andere reden (afhankelijk van hum apparaat!?) de pdf niet kunnen lezen.... dat wil ik dus kunnen zien. EN... het liefst in mijn eigen logbestanden en LIVE.

Reno

Re: lees logfile ... check of pdf is gelezen (LIVE)

Bericht door Reno » 06 jul 2019, 07:35

Waarom maak je geen eigen logfile die zoiets bijhoudt? Dan kun je precies zien wie het heeft geopend, hoelaat, en kun je er nog identifiers aan koppelen of iets dergelijks.

Volgens mij is het onmogelijk om te kijken of iemand de pdf daadwerkelijk gelezen heeft. Ik zou in dat geval de pdf niet direct weergeven, maar downloadbaar maken. Dat kun je namelijk wel checken.

Apache logs zijn eigenlijk ook helemaal niet bedoeld voor de doeleinden die je hier beschrijft. Het maakt het enkel onnodig complex zoals je zelf ook al achter kwam ;-)

Edit: even rondgeneusd en het is inderdaad praktisch onmogelijk om te controleren of een gebruiker een pdf kan openen in zijn browser. Elke OS kan tegenwoordig een pdf openen, en een beetje casual gebruiker weet ook wel wat die moet doen met een PDF bestand. Daarom lijkt mij het downloadbaar maken in jouw geval een betere optie zodat de gebruiker zelf kan bepalen met welke applicatie hij het bestand opent.

fred1

Bericht door fred1 » 08 jul 2019, 14:57

Reno... dank voor reactie.

Of de gebruiker INHOUDELIJK de pdf leest is natuurlijk nooit te vertellen.... daar gaat het hier niet om.
Ik kan echter niet... zoals in de Apache-log wèl achteraf is te zien ... of er überhaupt een pdf richting gebruiker is gestuurd. -----> om die laatste informatie gaat het mij.... dus: is die pdf gestuurd?

Downloaden, zoals je voorstelt zou een optie zijn, maar die prefereer ik niet.... het zijn extra handelingen voor de gebruiker. En ik weet dan nog steeds niet wat ik eigenlijk wil weten.

Misschien iemand anders nog suggesties?

Reno

Bericht door Reno » 10 jul 2019, 10:47

Okee, duidelijk verhaal. Neemt niet weg dat een eigen log bijhouden nog steeds het meest betrouwbaar is in de door jou geschetste situatie. Dat zal namelijk real-time zijn, mits zo geprogrammeerd natuurlijk.

Plaats reactie