Script aanpassen naar SSH

Stel hier je vragen met betrekking tot PHP, MySQL, HTML, CSS en JavaScript.
Forumregels
Check eerst onze helpsectie (https://www.antagonist.nl/help) voordat je hier een vraag stelt. Voor de meeste vragen hebben we uitgebreide handleidingen met uitleg.
Plaats reactie
ericplan

Script aanpassen naar SSH

Bericht door ericplan » 29 okt 2020, 16:56

Op m'n ADSL-router (Fritzbox met Freetz) draait al jaren een scriptje om elke 5 minuten via ftp een csv-bestand naar een directory van een van m'n domeinen te sturen. Het is een bestand per dag en wordt dus steeds aangevuld met een nieuwe regel.

De router wordt uitgefaseerd en daarom heb ik bedacht om dat voortaan via ssh te doen.

Code: Selecteer alles

curl http://192.168.178.178:8080/$(date -u +%Y_%m).csv | grep $(date -u '+%F') | ftpput ftp.abcd.nl -u gebruiker -p wachtwoord $(date -u +%Y-%m-%d).csv -
De code haalt data uit een bestand met maandgegevens van een lokale datalogger (helaas geen open source) en maakt daar een csv-bestand per dag van die vervolgens naar de website gaan. De data wordt nu niet lokaal opgeslagen in een bestand. Het script draait via cron elke 5 minuten.

Ik heb inmiddels wat ervaring met Raspberry Pi en wil de gelegenheid aangrijpen om het uploaden van de data beter te beveiligen en ik zoek een soort stappenplan om dit aan te pakken. Ik wil dus af van de kale en onveilige FTP.

ericplan

Re: Script aanpassen naar SSH

Bericht door ericplan » 30 okt 2020, 08:31

Om zelf maar even verder te gaan:

Stap 1 is SSH te regelen om de verbinding op te zetten. Dat gaat lukken, de handleiding is helder genoeg en ik heb het al eens eerder gedaan op een ander device.

Stap 2 is een keuze maken voor het uploaden/kopiëren. Daar komen nu scp en rsync naar voren. Voor beide is het nodig dat ik het tussenresultaat van het curl-script lokaal op de Raspberry Pi moet opslaan, toch?

Daarom zoek ik nog even verder, want het mooie van het huidige script is juist de "man in the middle"-functie. Daarmee is het onderhoudsvrij zonder extra lees- of schrijfacties

ericplan

Re: Script aanpassen naar SSH

Bericht door ericplan » 31 okt 2020, 16:37

Inmiddels is het plan on hold gezet. Met een key die maximaal een jaar geldig is, wordt het toch een onderhoudsding waar ik niet veel zin in heb. Vooral omdat de datalogger op termijn ook vervangen gaat worden.

Plaats reactie