SSL/TLS certificaten van 'Let's Encrypt'

Vragen waar je graag antwoord op wilt voordat je op aanschaf overgaat.
warden

SSL/TLS certificaten van 'Let's Encrypt'

Bericht door warden » 07 apr 2015, 18:25

Ik ben benieuwd of Antagonist al plannen heeft hoe zij om willen gaan met (mogelijk toekomstige) klanten die SSL/TLS certificaten van 'Let's Encrypt' willen gaan gebruiken zodra die medio dit jaar beschikbaar komen.

NB 'Let's Encrypt' ( https://letsencrypt.org/ ) is een initiatief van de Electronic Frontier Foundation (EFF) en anderen als Mozilla, Cisco en Akamai Technologies. Het doel is om de beveiliging van data verkeer te vergroten door het uitgeven van gratis en eenvoudig te installeren certificaten. Op die manier kan elke website snel, eenvoudig en zonder extra kosten via https beveiligd worden.

Alvast bedankt!
Ron

Bart Mekkes
Antagonist staff

Re: SSL/TLS certificaten van 'Let's Encrypt'

Bericht door Bart Mekkes » 09 apr 2015, 14:40

Hallo Ron,

Het is altijd al mogelijk om een eigen, extern afgenomen SSL certificaat te installeren. Zie hiervoor bijvoorbeeld de volgende handleiding:
https://www.antagonist.nl/help/nl/webho ... _toevoegen

Wat het installeren van externe certificaten betreft; dit is (nu ook al) geen enkel probleem.

De vraag of deze certificaten ook algemeen geaccepteerd en vertrouwd worden zal voornamelijk van de browser-ontwikkelaars afhankelijk zijn. Je kan immers ieder geldig SSL certificaat installeren, maar of een bezoeker op de website een groen slotje of een beveiligingswaarschuwing krijgt, is onder andere afhankelijk van of de browser dit certificaat (en diens uitgevende partij) vertrouwt.
Met vriendelijke groet,

Bart Mekkes
Antagonist staff

warden

Bericht door warden » 10 apr 2015, 20:10

Dag Bart,

Dank voor je uitleg.

Goed om te lezen dat je zelf een SSL certificaat kunt installeren via de procedure die je beschrijft. De clou bij Let's Encrypt is nu juist dat het installeren van een certificaat d.w.z. het gehele proces van aanvragen, validatie, maken en installeren volledig geautomatiseerd zal gebeuren. Op die manier wordt het zo eenvoudig mogelijk gemaakt.

Een vereiste is wel dat de hosting provider over de software beschikt die dat proces mogelijk maakt. Dat staat beschreven onder https://letsencrypt.org/howitworks/.
$ sudo apt-get install lets-encrypt
volstaat om de software 'lets-encrypt' te installeren.

Mijn vraag is dus eigenlijk zijn jullie van plan om 'lets-encrypt' te installeren en het gebruik ervan aan te bieden aan klanten zodat zij zelf, nog eenvoudiger dan nu al, een DV SSL certificaat kunnen installeren.

Groeten,
Ron

Bart Mekkes
Antagonist staff

Bericht door Bart Mekkes » 13 apr 2015, 15:16

Hallo Ron,

Ik zie dat dit inderdaad een ander proces is dan gebruikelijk voor de aanvraag en installatie van een extern SSL certificaat. Voor nu zijn er nog geen plannen om deze methode te gaan ondersteunen wanneer deze gelanceerd is, maar het is inderdaad iets om eventueel in de gaten te houden. Wellicht dat dit in de toekomst interessant wordt.
Met vriendelijke groet,

Bart Mekkes
Antagonist staff

maurice118

Bericht door maurice118 » 20 okt 2015, 17:53

Zijn er inmiddels al plannen om dit mogelijk te maken? Nu alle grote browsers de certificaten ondersteunen. https://letsencrypt.org/2015/10/19/lets ... usted.html

Alvast bedankt voor Uw reactie.

Maurice

grizzler

Bericht door grizzler » 30 okt 2015, 11:41

Dit zou ik ook wel graag willen weten. Kan iemand van Antagonist hier iets over zeggen?

_Martin_

Bericht door _Martin_ » 31 okt 2015, 19:13

Volgens een andere medewerker van Antagonist (Wiebe) staat dit al wel "op de radar".

Zie een ander topic: https://forum.antagonist.nl/viewtopic.p ... 227#p73781
Wiebe Nijkamp schreef:Dag,

Dit staat inderdaad op onze radar. We houden de ontwikkeling scherp in de gaten. Onze SSL- leverancier heeft aangegeven dat ze aan het kijken zijn of ze dit kunnen aanbieden. Wanneer dit het geval is, kunnen wij dit ook aanbieden.

Of het ook mogelijk is om extern straks het certificaat aan te genereren en toe te voegen op onze servers is nog niet bekend. Dit omdat de encryptie welke gebruikt wordt afwijkt wordt van een reguliere encryptie. Ook dit houden we uiteraard goed in de gaten.
Op zoek naar een leuke avatar? --> https://www.antagonist.nl/images/logo-square.png

Ubuntu4life

Bericht door Ubuntu4life » 06 dec 2015, 01:37

Zeer welkome functie!

bertil

Bericht door bertil » 06 dec 2015, 11:49

Ik zou deze functie ook graag zien!

theeditcenter

Bericht door theeditcenter » 06 dec 2015, 13:23

Het is natuurlijk de 'buzz' van het moment 'Let's Encrypt' om dat het een publieke beta is geworden, maar ik denk zeker dat Antagonist er goed aan doet dit op korte termijn te implementeren voor de klanten. Voor mij zou het een reden kunnen zijn om over te stappen. Gelukkig zijn er mensen bezig met plugins voor DirectAdmin. Tot die tijd kan het handmatig, maar dat lijkt mij te omslachtig. Is er een ETA vanuit Antagonist Q1/2 2016?

https://raymii.org/s/articles/Lets_Encr ... admin.html

donool

Bericht door donool » 29 dec 2015, 13:29

Dit zou een mooie toevoeging zijn! Handmatig installeren van Lets Encrypt certificaten is nogal omslachtig!

seb

Bericht door seb » 27 jan 2016, 20:47

Is het mogelijk om via FTP bij de SSL key/cert te komen? Als dat zo zou zijn is het enigszins te automatiseren. Zelf heb ik het niet kunnen vinden... Ik ben bang dat het alleen maar via DirectAdmin kan.

BianCionaa
Contacteer:

Bericht door BianCionaa » 28 jan 2016, 15:11

Nee, via FTP kun je daar niet bij komen dus alleen via DirectAdmin...

Arjen

Bericht door Arjen » 28 jan 2016, 20:43

BianCionaa schreef:Nee, via FTP kun je daar niet bij komen dus alleen via DirectAdmin...
Maar voor DirectAdmin hebben we gelukkig een API waarmee je ook de SSL certificaten kan beheren:
SSL Certificates
CMD_API_SSL
domain=domain.com
returns:
ssl_on=yes|no (if the domain has ssl enabled.)
server=yes|no (if the cert being used is the server cert, or a pasted one)
certificate=the whole cert, if it exists for the user
key=the whole key, if it exists for the user.

CMD_API_SSL
method: POST
domain=domain.com
action=save
type=server|create|paste

type=create:
also include:
request=yes|no (to make a request, else self signed cert)
country, province, city, company, division, name=www.domain.com, email=bob@domain.com, keysize=2048
if request=yes, it returns:
request=the certificate request.

type=paste:
also include:
certificate=cert and key. add n between them, and at the end.

CMD_SSL
view the cacert and setting for it.
domain=domain.com
view=cacert
returns:
enabled=yes|no
cacert=the ca root cert, should it exist yet.

CMD_SSL
set the cacert and settings.
GET or POST
domain=domain.com
action=save
type=cacert
active=yes (dont' pass 'active' at all, for 'no')
cacert=the ca certificate
Je zou dus een scriptje moeten kunnen maken op je eigen computer dat Let's Encrypt met de --certonly manual optie aanroept.
Via FTP plaatst je de benodigde bestanden op je website, waarna je van Let's Encrypt de certificaten krijgt.
Deze koppel je vervolgens via de DirectAdmin API aan je website.

Om je DirectAdmin wachtwoord te beschermen kun je voor de API toegang een aparte loginkey maken die alleen bij de SSL certificaten kan.

In versie 1.492 van DirectAdmin zal Let's Encrypt trouwens rechtstreeks ondersteund worden: http://www.directadmin.com/features.php?id=1828
Het is alleen nog niet bekend wanneer die uit komt.
Ik zou dus niet al te veel werk steken in het automatisch aanvragen, installeren en verlengen van je Let's Encrypt certificaten. Tenzij het om een groot aantal websites gaat.

donool

Bericht door donool » 30 jan 2016, 10:50

Als DirectAdmin dat zometeen ingebouwd heeft, hoop ik toch zeker dat het door Antagonist ook ingeschakeld wordt 8) 8) 8) 8)

Verder zou het met die API ook wel kunnen; maar eens uitzoeken dit weekend!

Plaats reactie