Installatie Wordpress

Vragen waar je graag antwoord op wilt voordat je op aanschaf overgaat.
Plaats reactie
Edwin van Alfen

Installatie Wordpress

Bericht door Edwin van Alfen » 12 jan 2020, 15:38

Dag,

Ik ben nieuw hier op dit forum omdat ik voor ik klant wil worden bij Antagonist nog een vraag heb over de installatie van Wordpress.

Ik gebruik zowel een Mac als een Windows computer. Ik begrijp dat bij afname van een pakket, Wordpress op de ssd schijf van je pakket geïnstalleerd wordt. Ik werk als ik het goed begrijp dan ook ingelogd aan mijn nieuw te bouwen site.

Kan dit dan zowel via de Mac als via de Windows computer of moet ik kiezen voor welk systeem Wordpress geïnstalleerd wordt?

Graag hoor ik van u!

Reno

Re: Installatie Wordpress

Bericht door Reno » 12 jan 2020, 20:35

Allereerst lijkt mij het verstandig om het volgende mee te delen alvorens over te gaan in de details: je website staat compleet los van wat voor apparaat jij gebruikt om je website te beheren. Als jij het voor elkaar krijgt om met een baksteen je website te bezoeken, dan zou zelfs dat toegankelijk zijn (out of the box).

Want anders zou het toch ook heel onlogisch zijn? Jij maakt gebruikt van een Mac, maar jouw buurman wil ook graag jouw site bezoeken en gebruikt Chrome OS. Dan zou je voor hem een aparte installatie moeten verzorgen, of hoe zag je dat voor je?

Dat terzijde.

Alles wat je op je site wilt laten zien, wilt uitvoeren en wilt opslaan is opgeslagen op de servers van Antagonist. Op deze servers wordt een deel van de capaciteit voor jou gereserveerd. Het enige wat jij hoeft te doen is verbinding maken met de server waar deze gegevens opgeslagen zijn (dat kun dus met elk type besturingssysteem), de FTP server. Voor Windows kan ik FileZilla aanraden. Voor Mac OS X weet ik niet wat het meest toegankelijk is, maar Filezilla is daar blijkbaar ook beschikbaar.

Via FTP (FileZilla) kun je dus bestanden uploaden naar je site, waaronder dus WordPress. Het tweede onderdeel is de database. In een database kunnen grote hoeveelheden informatie opgeslagen worden zoals gebruikersnamen, text etc. Dit wordt in een database opgeslagen omdat het dan veel sneller, slimmer en gemakkelijker opgeslagen kan worden dan een 'normaal' bestandssysteem. De database is beschikbaar via elke browser en normaal gesproken toegankelijk via www.mijndomein.nl/phpmyadmin

Na de installatie van WordPress is het beheerpaneel gewoon toegankelijk via de browser (www.mijndomein.nl/wp-admin) en kun je inloggen met jouw WP inloggegevens. Ook dit is browseronafhankelijk. Na het installeren zal jij hier 90%-95% van je tijd in bezig zijn als je aan je website werkt.

Succes! Uit ervaring kan ik je vertellen dat een website beheren af en toe tegen zal vallen, maar het is nooit te laat om te leren en uiteindelijk kun je als het dan eemaal af is met voldoening terugkijken wat je nu weer in 'mekaar geflanst hebt ;-)

Zie ook:
https://www.antagonist.nl/wordpress/wor ... nstalleren (werkt via Installatron, een stuk gebruikersvriendelijker)
https://www.antagonist.nl/help/nl/webho ... /filezilla
https://www.antagonist.nl/help/nl/webho ... d/overview

Edwin van Alfen

Re: Installatie Wordpress

Bericht door Edwin van Alfen » 12 jan 2020, 22:31

Dank voor je bericht

Plaats reactie