Nieuw: proactieve monitoring

Hier kun je al het nieuws omtrent Antagonist vinden.
Plaats reactie
Jeroen Wolsink
Antagonist staff

Nieuw: proactieve monitoring

Bericht door Jeroen Wolsink » 31 mei 2016, 08:33

Goed nieuws! Vandaag introduceren we wederom een nieuwe feature. Hiermee houden we de prestaties — specifiek van jouw webhostingpakket — nauwlettend in de gaten.

Je krijgt actueel inzicht in de gezondheid van je website(s). Daarnaast informeren we je proactief over opvallende zaken. Zo helpen we je alvorens hinder kan ontstaan. Want voorkomen is beter dan genezen!

Bekijk de voordelen van deze unieke feature →
https://www.antagonist.nl/blog/2016/05/ ... onitoring/

Een uitgebreide handleiding over de werking van deze nieuwe feature vind je hier →
https://www.antagonist.nl/help/nl/webhosting/monitoring

Wat houdt dit in?
De belangrijkste punten voor een goed werkende website houden wij voor je in de gaten. Denk aan CPU, geheugen, gelijktijdige processen, etc. Voor onze servers deden we dat al en nu ook specifiek voor jouw pakket. Valt iets op? Dan handelen we proactief.

Actuele status en proactieve berichtgeving
In Mijn Antagonist kun je de actuele status van je pakket bekijken. Als we iets belangrijks zien, dan informeren we je daarover. Bijvoorbeeld bij een significante stijging in het gebruik van resources (CPU, RAM, etc.) die jij tot je beschikking hebt.

Zo blijf je op de hoogte van wat er aan de hand is en kun je daar zonodig op inspelen. Uiteraard helpen wij je daarbij graag! We streven immers beiden naar een zo hoog mogelijk uptime van jouw website.

Heb je hier nog vragen over? Laat het gerust weten. We helpen je graag verder!
Met vriendelijke groet,

Jeroen Wolsink
Antagonist staff

anton015

Re: Nieuw: proactieve monitoring

Bericht door anton015 » 13 apr 2018, 20:39

Beste Jeroen,

Ongeveer een week geleden werden we bericht door Antagonist over het tegen limieten aanlopen van, naar wat blijkt, m.n. het CPU gebruik (PLUS pakket). Ik ga er in eerste instantie van uit dat videostreaming van materiaal dat op de server staat de boosdoener zou zijn. Ik heb de meest actuele bestanden op Youtube geplaatst in de veronderstelling dat het cpu gebruik significant zou dalen. Een en ander blijkt toch niet het geval te zijn.
Mogelijk heb je nog wat meer info voor me om naar om te zien.

Ton van Steenoven
ov-ermeloo.nl

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 16 apr 2018, 10:27

Beste Ton,

Dank voor je bericht!

CPU gebruik wordt meestal veroorzaakt door scripts binnen je website die zware berekeningen uitvoeren om je webbpagina's te laten tonen aan bezoekers. Statische inhoud zoals het overzenden van een afbeelding of video naar een bezoeker zorgt daarbij voor een verwaarloosbare hoeveelheid rekenkracht.

Zie ook:
- https://www.antagonist.nl/help/nl/webho ... #cpu_usage

De oorzaak zit daarbij meestal in een PHP-script die periodiek iets doet in je pakket. Denk hierbij aan een zware of inefficient werkende plugin. Naast vele mooie plugins zijn er ook plugins die alle rekenkracht kunnen opslokken waardoor bezoekers merken dat je website trager gaat werken.

Met de volgende stappen kan je in het algemeen al flink veel winst behalen Indien je website volledig is geoptimaliseerd en je ziet dat je door de groei van je website toe bent aan een krachtiger pakket kan je ook overwegen over te schakelen op een krachtiger pakket. Speciaal voor de zwaarste websites hebben we het Pro-pakket met maar liefst twee snelle Intel Xeon CPU cores aan rekenkracht en 2048 MB RAM aan werkgeheugen.

Mocht je spaak lopen met het herleiden van de oorzaak stuur dan gerust een e-mail naar support@antagonist.nl. Dan denken we graag met je mee wat de oorzaak kan zijn binnen je website.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

anton015

Bericht door anton015 » 16 apr 2018, 19:51

Beste Joris,

Het CPU gebruik ziet er erg extreem uit en ik kan niet bepalen wat de echte oorzaak zou zijn. De Php Versie staat vanwege een nog te upgraden website (genealogie-ermeloo.nl) inderdaad voor de server op 5.6 maar heb ik al enkele maanden geleden voor de overige toepassingen, die het wel aan kunnen, via een htaccess instelling op 7 gezet.
Ik wilde een bijlage meezenden maar dat kan niet. Uit die plaat (grafiek CPU usage) blijkt de CPU activiteit steeds ca. 3 - 3,5 uur op 100% staat en dan even een dip heeft. Ik zou niet weten welk script dit veroorzaakt. Is daar achter te komen? Zo ja, hoe?

Met vriendelijke groet,

Ton van Steenoven
ov-ermeloo.nl

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 17 apr 2018, 10:10

Beste Ton,

Al is het relatief technisch kan je het snelste zelf het specifiek proces zien door het 'top' of 'ps aux' commando via SSH in te voeren.

Daarnaast kan via de logboeken zien of er steeds aanvragen zijn van een zelfde bezoeker of steeds naar een zelfde pagina. Dit kan je website ook overbelasten. De aanvragen naar je website kan je terug vinden in de logboeken.

Mocht je website daarbij nog niet met PHP 7 overweg kunnen wil ik je daarbij adviseren te onderzoeken of er een update beschikbaar is voor je CMS. Door te upgraden naar PHP 7 gaat je website gemiddeld twee keer zo snel en efficient werken. Je ziet hierdoor meestal ook het CPU/RAM gebruik binnen een pakket flink dalen.

Merk op dat ik op dit forum enkel algemene antwoorden ter advies kan geven. De privacy van onze klanten is ons namelijk zeer belangrijk. Ik kan en mag namelijk niet (persoonlijke) gegevens delen op dit openbare forum die voor iedereen inzichtelijk is. Voor een gerichter antwoord kan je het beste jouw specifieke bevindingen en de bijlage doorsturen naar support@antagonist.nl mocht je dit gedrag niet kunnen kunnen verklaren. Dan kijken we graag gericht met je mee.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

anton015

Bericht door anton015 » 17 apr 2018, 12:16

Beste Jeroen,

Heb 2 pogingen gedaan om een SSH toegang aan te maken maar krijg hem niet werkend.
Inlog foutmelding "Putty Fatal error Server sent disconnect message type 2 (protocol error):"bad service request ssh-connection".

Heb via de usage log wel activiteiten gezien van één en hetzelfde IP adres met 60 aanroepen binnen iets meer dan 2 minuten. Kan het daar iets mee te maken hebben?

Ton van Steenoven

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 18 apr 2018, 07:29

Hallo Ton,

De betreffende melding kan voorkomen als je per abuis afwijkende instellingen gebruikt in Putty. Hoe je via Putty bij Antagonist kan verbinden is toegelicht op:
- https://www.antagonist.nl/help/nl/webhosting/ssh

Indien het verbinden dan nog niet werkt kan dit er op wijzen dat een beveiligingsprogramma binnen je computer voorkomt dat er een SSH verbinding naar buiten mag worden opgezet.

Mocht je er niet uitkomen stuur dan gerust een mail naar onze support.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

anton015

Bericht door anton015 » 18 apr 2018, 08:33

Beste Jeroen,

De zaak is opgelost. Het lag niet aan de websites op zich maar aan twee Perl bestandjes (eigen) die in een loop zaten. Via SSH gekilled.

Groeten
Ton van Steenoven

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 18 apr 2018, 10:02

Hallo Ton,

Goed om te lezen dat je de oorzaak hebt weten te herleiden naar een eigen Perl-script.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Plaats reactie