wijziging hoofddomein i.c.m. e-mailadres

Stel hier jouw vragen die niet binnen de andere categorieën passen.
Forumregels
Check eerst even onze handleiding (http://help.antagonist.nl/) voordat je hier je vraag stelt. Voor de meeste problemen hebben we een oplossing met een zeer uitgebreide uitleg.
Plaats reactie
IanusWeb
Contacteer:

wijziging hoofddomein i.c.m. e-mailadres

Bericht door IanusWeb » 07 aug 2017, 11:06

Beste,
een vraag die waarschijnlijk op het randje van support en 'software van derden' ligt, maar ik stel hem toch. Mogelijk hebben meer mensen deze vraag.

Een klant van mij gaat zijn bedrijfsnaam en dus domeinnaam wijzigen. Deze nieuwe domeinnaam willen we gewoon toevoegen aan zijn Plus account en vervolgens instellen als hoofddomein.
E-mailadressen binnen het Plusaccount worden generiek voor de domeinen aangemaakt, begrijp ik - dus als klant beschikt over piet.nl en jan.nl, dan werkt 'info' voor zowel info@piet.nl als info@jan.nl.

Mijn vraag: zou het in Outlook volstaan om als username gewoon info@piet.nl te vervangen door info@jan.nl, aangezien die eenzelfde account en mailserver aanspreken? Of gaat de boel dan over de reutel?

Vraag dit omdat het een zeer snelle manier zou zijn om alle 'oude' mail (oude domeinnaam) gewoon in de actieve mappen te kunnen houden, zonder vorm van export.

Alvast bedankt voor het antwoord (hoop ik).

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: wijziging hoofddomein i.c.m. e-mailadres

Bericht door Joris de Leeuw » 07 aug 2017, 12:11

Beste IanusWeb,

Graag licht ik je situatie toe!
E-mailadressen binnen het Plusaccount worden generiek voor de domeinen aangemaakt, begrijp ik - dus als klant beschikt over piet.nl en jan.nl, dan werkt 'info' voor zowel info@piet.nl als info@jan.nl.
Dit klopt inderdaad. Indien je een domeinnaam hebt ingesteld als hoofddomeinnaam en de andere als alias domeinnaam werkt automatisch het bovenstaande principe.

Hoofddomeinnamen delen hun inboxen met aliassen. Als je in DirectAdmin dus het e-mailaccount 'info@hoofddomein.nl' aanmaakt, dan werkt dit ook meteen voor 'info@aliasdomein.nl'. E-mails verstuurd naar een van deze adressen komen dan in dezelfde inbox terecht. Je kunt hier dus gebruik van maken door inboxen te maken voor de hoofddomeinnaam en de adressen van de aliassen te gebruiken. Het alias e-mailadres wordt echter niet weergegeven in DirectAdmin en hoef je ook niet aan te maken; dit werkt automatisch.
Mijn vraag: zou het in Outlook volstaan om als username gewoon info@piet.nl te vervangen door info@jan.nl, aangezien die eenzelfde account en mailserver aanspreken? Of gaat de boel dan over de reutel?
Mits wordt gebruik gemaakt van IMAP zal dit vlekkeloos gaan. In dit geval kan je mailprogramma wel opnieuw met de mailserver dienen synchroniseren, wat even duurt.

In geval van POP3 kan je mogelijk zien dat e-mail dubbel toont en niet synchroniseert. Het gebruik POP3 is daarom ten zeerste af te raden. Zie ook de toelicht op:
- https://www.antagonist.nl/help/nl/email ... /popvsimap
Vraag dit omdat het een zeer snelle manier zou zijn om alle 'oude' mail (oude domeinnaam) gewoon in de actieve mappen te kunnen houden, zonder vorm van export.
Indien je exact deze handleiding volgt zal de mail aanwezig blijven op het nieuwe domein:
- https://www.antagonist.nl/help/nl/webho ... maindomain

Het is ten zeerste aanbevolen wel eerst data te backup-pen voordat je wijzigingen gaat maken aan het pakket. Dit om te voorkomen dat je door een per abuis gemaakte verkeerde wijziging toch al je data kwijt raakt.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

IanusWeb
Contacteer:

Re: wijziging hoofddomein i.c.m. e-mailadres

Bericht door IanusWeb » 11 aug 2017, 10:51

Helder, thanks voor de uitleg. Bevestiging van wat ik al dacht te weten, maar zeker in geval van andermans mail kan het geen kwaad dat even te verifiëren.

Plaats reactie