selectie uit logs mailen met cron-opdracht

Stel hier jouw vragen die niet binnen de andere categorieën passen.
Forumregels
Check eerst even onze handleiding (http://help.antagonist.nl/) voordat je hier je vraag stelt. Voor de meeste problemen hebben we een oplossing met een zeer uitgebreide uitleg.
Plaats reactie
bartdusj

selectie uit logs mailen met cron-opdracht

Bericht door bartdusj » 08 okt 2018, 21:06

In .htaccess heb ik een aantal ip-adressen geblokkeerd die onterechte POST-requests doen. die ip's krijgen nu een 403-melding.
Ik had graag dagelijks een mailtje gekregen met bijvoorbeeld de selectie van 'grep 'POST' | grep -v '403' om te zien of er nieuwe ip-adressen opduiken die een POST-request plaatsen.
De logs bevatten die info, maar worden (als ik het goed heb) meteen gecomprimeerd in de webruimte.
Kan ik dat met een cron-opdracht in DirectAdmin: in één regel de logs unzippen, een selectie maken én de mail laten versturen? Of is er een andere mogelijkheid?

bartdusj

Re: selectie uit logs mailen met cron-opdracht

Bericht door bartdusj » 09 okt 2018, 20:36

intussen gevonden:
zgrep -a 'POST' /path/filename.tar.gz | grep -v '403' | mail -s 'subject' someone@somewhere.com
in cron te timen vooraleer de logs worden geroteerd

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: selectie uit logs mailen met cron-opdracht

Bericht door Joris de Leeuw » 10 okt 2018, 12:49

Hallo Bartdush,

Goed om te lezen dat je zelf al een oplossing hebt gevonden. Het gebruik van 'zgrep' is zeer handig gezien je dan in een archief kan zoeken zonder die eerst uit te pakken.

Mocht je jouw opdracht nog slimmer wensen maken kan je overwegen je commando's in een simpel bash-scriptje te zetten en dit script dan uit te voeren via een cronjob.

Al heb je het neem ik aan al gevonden kan je cronjobs instellen via DirectAdmin:
- https://www.antagonist.nl/help/nl/webho ... ed/cronjob
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Plaats reactie