Veel onderhoud

Stel hier jouw vragen die niet binnen de andere categorieën passen.
Forumregels
Check eerst onze helpsectie (https://www.antagonist.nl/help) voordat je hier een vraag stelt. Voor de meeste vragen hebben we uitgebreide handleidingen met uitleg.
Plaats reactie
Reno

Veel onderhoud

Bericht door Reno » 05 apr 2022, 22:35

Ligt het aan mij of wordt er de laatste tijd bijzonder veel onderhoud op de servers uitgevoerd? Het lijkt in ieder geval alsof dit meer is dan de afgelopen jaren, of het onderhoud duurt dusdanig langer dat er voortaan vooraf meldingen geplaatst worden.

Kunnen we ook ergens zien wat er zoal geupdate wordt? De afgelopen jaren ben ik al tevreden klant met minder (zichtbare) updates. Als de kosten samen hangen met het aantal updates mag het wel een tandje minder; de prijzen voor pakketten reizen inmiddels de pan uit bij Antagonist (ook relatief t.o.v. voorgaande jaren). Dat was voorheen ook niet zo. Er werden veel mooie functies uitgerold zonder aan de kosten te schroeven. Nu lijkt het zo dat er met elke nieuwe update de pakketprijzen ook meegaan.

Plus pakket:
2016 - 2020 -> 1e jaar 9,99 daarna 12,49 (onbeperkte opslag)
2020 - 2021 -> 1e jaar 9,99 daarna 12,49 (R.I.P. "onbeperkt", wel CPU en dergelijke leuke functies voor teruggekregen, rechtvaardigd m.i. niet voldoende wat je inlevert)
2021 - heden -> 1e jaar 9,99 daarna 17,49 (iets meer opslag; rechtvaardigd niet de prijsstijging van 5 EUR/mnd)

Dus in 2 jaar tijd een prijsstijging van 40% (!!!!) terwijl daarvoor er prijstechnisch weinig gebeurde. En dan nog geeneens gesproken over de resellerpakketten. Kon Wouter het kostenplaatje beter managen? Dit moet haast wel met de overname van Antagonist door Group One te maken hebben, al speculeer ik nu.

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: Veel onderhoud

Bericht door Joris de Leeuw » 06 apr 2022, 08:03

Dit is niet meer geworden dan voorheen. Dat wij periodiek onderhoud uitvoeren met een zogenoemde 'update donderdag' is altijd al het geval geweest. Sinds de komst van onze vernieuwde statuspagina zijn we hier wel duidelijker over gaan communiceren. Mogelijk valt het je daarom meer op, gezien we het daar aankondigen.

Overigens zijn deze updates niet heel spannend. Het gaat puur om het automatisch updaten van de systeemsoftware-packages. Je merkt dan binnen het onderhoudskader hoogstens een zeer korte onderbreking van een paar seconden. Natuurlijk is tijdens dat proces altijd een systeembeheerder aanwezig om te kijken of alles goed gaat.

Merk op dat de tijdstippen die wij voor onderhoud aankondigen het volledige onderhoudsvenster is. Daar zit een flinke marge op. Binnen een deel van dat venster lopen de automatische update-processen, waarbinnen mogelijk heel even is te merken dat een paar seconden je website wat trager reageert.

Heel spannend is het dus niet. Al begrijp ik dat je dat opvalt, gezien we zo open mogelijk over ons werk proberen te zijn.

Betreffende vooruitgang en innovatie aan ons platform zitten wij nooit stil. Onze hosting waar we ooit in 2004 mee zijn begonnen, bestaat gelukkig al lang niet meer. Tegenwoordig is dat veel veiliger, betrouwbaarder en uitgebreider.

Tevens hebben wij zeer veel zaken onder de motorkap actief die helpen aan die betrouwbaarheid van ons platform en de websites die we draaien. Daarom hebben we ook relatief weinig storingen en de websites van onze klanten relatief weinig problemen.

Zo ben ik zelf vooral druk geweest met het online zetten van een whitelabel webmail. Iets waar resellers al langere tijd vragen over hadden en sinds enkele weken aanbieden. Waar ik vooral trost op ben, is dat we nu ook geen webmail meer bieden zonder 2FA-functie. Toch weer een stapje veiligheid erbij. :)

Daarnaast is het goed in achterhoofd te houden dat je merkt dat je zaken mist zodra zodra het mis gaat. Op de achtergrond hebben wij een hoop systemen, monitoring en services draaien om dat te helpen voorkomen.

Zo hebben wij bijvoorbeeld sinds enkele jaren Patchman CLEAN. Een zeer geavanceerd en kostbaar stukje software die in bestaande PHP-code malafide patronen weet te herkennen en zelfs weg te halen. Zonder dat dit negatieve impact heeft op de websites van onze klanten. Dat is dus een van de redenen waarom de websites van onze klanten relatief veilig zijn. Ook dus de websites die slechter zijn onderhouden.

Ook zaken als phishing en veiligheid per mail wat steeds serieuzer wordt hebben wij niet stil gezeten. Zowel aan de voorkant en achterkant hebben wij daarvoor veel technieken geïmplementeerd. Zo passen we aan voorkant en achterkant DMARC toe en beschermen we veilige mailafhandeling met DANE. Ook een stukje waar ik zelf aan heb meegebouwd. Hierdoor helpen we de kans verkleinen dat klanten worden opgelicht.

Dit zijn dus echt zaken waarvan je eigenlijk niet weet dat je het nodig hebt, totdat echt de problemen ontstaan en merkt dat je het bij een budgetpartij mist. Wij werken dus elke dag aan een tip-top in orde platform met alles wat nodig is voor het serieus en betrouwbaar draaien van een website.

Betreffende prijswijzigingen hadden we sinds 2015 exact dezelfde prijs. We kozen er bewust voor om niet ieder jaar de prijs een paar euro omhoog te gooien, zoals je veel bij andere parijten ziet. Dat past niet bij Antagonist. Tegelijkertijd stegen de kosten voor energie, techniek, kantoor, inflatie etc. wel.

Daarnaast zijn de specs ruimer geworden. Zo kan je met de nieuwere pakketten flink meer CPU/RAM gebruiken (snelheid - iets waar huidige websites en webshops veel baat bij hebben). Ook kan je meer mail per dag versturen en garanderen we nu ook de SSD-opslag per pakket in omvang. Waarbij de limieten in opslag nu zo ruim zijn dat ze nog praktisch ‘onbeperkt’ zijn.

Daar blijft het niet bij. We zitten nooit stil en leunen verre van achterover. Ook in de toekomst blijven we natuurlijk doorbouwen aan hoogstaande en betrouwbare hosting. Misschien doe je het al, maar ik kan je zeker aanbevelen ons blog te volgen. Daar laten we regelmatig een kijkje achter de schermen zien, zodat je weet waar we mee bezig zijn en wat de toekomst brengt.

Hopelijk geeft dit iets meer inzicht. In elk geval hoop ik persoonlijk dat we je nog jaren van dienst mogen zijn. :)
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Reno

Bericht door Reno » 06 apr 2022, 11:10

Bedankt voor je uitgebreide bericht Joris. Ik zal hier later vandaag of morgen even inhoudelijk op reageren door het wijzigen van deze reactie. :-)

Reno

Bericht door Reno » 08 mei 2022, 16:40

Hi Joris,

Flink verlaat, maar hierbij alsnog een reactie :-)...

Enigsinds geruststellend dat de hoeveelheid updates in dat geval niet zijn toegenomen. Hoewel ik het toejuich, leek het er voor mij nu meer op dat er steeds iets gepatcht moest worden van iets wat de update(s) daarvoor is toegepast. Fijn dat dat niet het geval blijkt te zijn.

In het verlengde daarvan: is het mogelijk om te een changelog te ontvangen wat er dan geupdate is, zonder security-related details vrij te geven? Ik zag bijv. laatst dat de MariaDB was geupdate (als ik het goed heb), waardoor er een features zijn vrijgekomen die ik graag wil gebruiken. Ik wacht bijv nog op de volgende fix: https://jira.mariadb.org/browse/MDEV-17785.

Voor wat betreft de whitelabel webmail; gaaf! Die kende ik nog niet. Hoewel het er zeer interessant uitziet, gebruik ik een gehoste versie van Rainloop (https://www.rainloop.net/). 2FA klinkt gaaf, maar daar geloof ik niet zo in zolang een protocol als IMAP dat niet ondersteunt. 2FA werkt alleen maar via webaccess.

De technologische vooruitgang heeft inderdaad (gelukkig) niet stilgezeten.

Betreffende prijswijzigingen hadden we sinds 2015 exact dezelfde prijs. We kozen er bewust voor om niet ieder jaar de prijs een paar euro omhoog te gooien, zoals je veel bij andere parijten ziet. Dat past niet bij Antagonist. Tegelijkertijd stegen de kosten voor energie, techniek, kantoor, inflatie etc. wel.

Op basis van dit berichtje kan ik er dus als klant vanuit gaan dat Antagonist nu niet elk jaar de prijs gaat verhogen, en dat het voorlopig dus bij die 40% blijft? Dat haal ik in ieder geval uit jouw berichtje, anders zou Antagonist dus wel afwijken van die instelling (en heb ik dus niet zoveel aan hetgeen gezegd is).

Plaats reactie