Webmail skin

Stel hier jouw vragen die niet binnen de andere categorieën passen.
Forumregels
Check eerst onze helpsectie (https://www.antagonist.nl/help) voordat je hier een vraag stelt. Voor de meeste vragen hebben we uitgebreide handleidingen met uitleg.
Plaats reactie
squareware

Webmail skin

Bericht door squareware » 08 sep 2022, 11:43

Beste Antagonist,

Vanaf vandaag viel het mij op dat m'n webmail skin veranderd is en deze ook niet meer terug te vinden is.

Ik log in op
https://mail.webhostingserver.nl/
Daar is geen enkele skin meer te selecteren onder weergave.

En op
https://mail.antagonist.nl/
Daar is de skin van "antagonist" en "elastik?" te selecteren, maar is niet de skin die ik normaal gebruik.

Ik gebruik volgens mij de "klassieke skin" zonder de mobile weergave op mijn telefoon, zeg maar de desktop verzie met de mail te lezen aan de onderkant (deze weergave kan ik ook niet meer vinden) :-)

Word dit nog aangepast, of is er een oplossing die fijn werkt, die mobiele weergaves vind ik niet fijn en efficient.

P.s.
De optie "prullebak legen na uitloggen", zet ik op "alle berichten", maar deze schiet terug naar "Nooit".
De optie "na 30 dagen" word wel geaccepteerd...

waanders

Re: Webmail skin

Bericht door waanders » 08 sep 2022, 12:07

Ik heb hetzelfde "probleem", opeens heb ik een andere stijl en onder Instellingen > Gebruikersinterface > Interfacestijl (dat lijkt me de plek) kan ik alleen "Antagonist" en "Elastic" kiezen. Klopt dat?

Ik zit totaal niet te wachten op een fancy styling, ik wil gewoon mijn mail lezen met een zo "plat" mogelijke interface,

squareware

Bericht door squareware » 08 sep 2022, 13:04

Lag niet aan mij dus :-)

Ik vind die mobiele weergave niet fijn om mails te selecteren (als dat al mogelijk is) en dan alle geselecteerde te verwijderen.

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 08 sep 2022, 13:55

Het klopt inderdaad dat deze oude thema's niet meer beschikbaar zijn. Het komt door een update naar Roundcube 1.6.0 welke vanochtend is uitgerold zoals je op onze status-pagina kan terugvinden. Een belangrijke wijziging hierbij is dat de volgende verouderde thema's niet meer worden aangeboden:

- Classic
- Larry

De Roundcube-ontwikkelaars houden deze thema's al langere tijd niet meer bij. In deze versie is daarom door hen besloten vanuit Roundcube het niet meer aan te bieden. Gebruikers van deze thema's schakelen automatisch over naar het standaardthema sinds januari 2020. Waardoor dus iedereen het strakke huidige responsive thema kan gebruiken.

Deze update brengt verder ook de volgende verbeteringen met zich mee:
- Toekomstige ondersteuning voor PHP 8.1 mogelijk
- Zowel het Elastic- als Antagonist-thema is bijgewerkt naar versie 1.6.0
- Voorgedefinieerde reacties (snippets) kunnen nu in HTML-opmaak
- Optie toegevoegd om mail in de prullenbak vanzelf te legen na 30, 60 of 90 dagen

Ik begrijp overigens als je lange tijd nog de verouderde thema's gebruikte het 'nieuwe' responsive thema even wennen is. Dat is verandering altijd. Maar na even gebruiken zul je zien dat responsive thema's veel fijner en overzichtelijker werkt. Het ontwerp schaalt namelijk mee met de grote van je scherm/browser. Ook kan je kolommen groter/kleiner slepen als je bijvoorbeeld ergens de aandacht op wilt hebben. Of bijvoorbeeld snel door je mail heen klikken doordat je meteen rechts de mail ziet, maar ook rustig de focus leggen op een mail door die in volledig scherm te openen.
Ik vind die mobiele weergave niet fijn om mails te selecteren (als dat al mogelijk is) en dan alle geselecteerde te verwijderen.
Door in de mobiele weergave rechts bovenaan op de drie bolletjes te drukken heb je allemaal extra opties. Waaronder het selecteren van al je mail of het aangeven hoe je de overzicht van je mail wilt zien.
Zo kan je dus ook al je mail wissen.

Alle opties van de 'desktop' responsive weergave zijn dus ook in de 'mobiele' responsive weergave beschikbaar. Maar soms net iets anders geordend zodat je scherm op je telefoon niet chaotisch vol zit.
De optie "prullebak legen na uitloggen", zet ik op "alle berichten", maar deze schiet terug naar "Nooit".
Goed opgevallen. Dit wordt in de volgende versie door de makers van Roundcube gecorrigeerd.
ik wil gewoon mijn mail lezen met een zo "plat" mogelijke interface,
Al is ontwerp natuurlijk een persoonlijke opvatting is het 'nieuwe' thema juist plat en heeft het niet meer de Windows XP look van vroeger.

Mocht je overigens heel gehecht zijn aan de oude looks kan je (al technisch) zelf webmail software in je hostingpakket draaien. Er zijn meerdere klanten die dat doen. Al dien je er wel rekening mee te houden dat die oude stijlen al langere tijd niet worden onderhouden, wat dus ook een veiligheidsrisico met zich meebrengt.

Daarnaast is het natuurlijk mogelijk een mailprogramma zoals Apple Mail, Thunderbird of Outlook te gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

squareware

Bericht door squareware » 08 sep 2022, 19:35

Mocht je overigens heel gehecht zijn aan de oude looks kan je (al technisch) zelf webmail software in je hostingpakket draaien.

De apps die je noemt vind ik ook niet fijn, ik gebruik zelf nog office 2003, dat ribbon geneuzel krijg ik niet onder de knie, ondanks dat ik het echt een paar maanden heb geprobeerd, zal wel de leeftijd zijn :-) niet elke verandering om hip te zijn is de juiste.

Ik zal eerst dat nieuwe thema een tijdje gebruiken, mocht ik me blijven irriteren dan bovenstaande wellicht een mooie oplossing. Dank en fijne avond!

waanders

Bericht door waanders » 09 sep 2022, 07:52

Tja, ik ben toch niet enthousiast, maar ik zal er aan moeten gaan wennen begrijp ik.

Ik zou wel graag het leesvenster uitzetten, voor meer ruimte en dus beter overzicht van de lijst met mail, (en voorheen was werd een leesvenster ook afgeraden vanwege security en direct openen van een mailtje, maar dat zal anno 2022 oud zijn). Kan dat wel?

En die eerste regel onder de mailonderwerpen hoeft van mij ook niet. Eigenlijk wil ik een "grid": elk mailtje een regel en kolommen met afzender, onderwerp en datum etc. Dat sorteert veel makkelijker. Kan dat?

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 09 sep 2022, 09:55

Ik zou wel graag het leesvenster uitzetten
Een mail laadt alleen in als je daar op klikt. Dat is in allen thema's (zowel oud of nieuw) altijd al het geval geweest. RoundCube zal overigens standaard externe bronnen met mogelijk onveilige inhoud blokkeren.
Dat kan je eventueel aanpassen onder 'Berichtweergave'.

Overigens kan je alle kolommen ook verkleinen en vergroten door te slepen. Dus zo bijvoorbeeld het leesvenster groter maken. Al kan je ook op een mail dubbelklikken als je die in volledig scherm wilt lezen.
elk mailtje een regel en kolommen met afzender, onderwerp en datum etc. Dat sorteert veel makkelijker. Kan dat?
Sorteren kan door bovenaan bij de lijst op nieuwe mail op Opties te drukken.

Overigens is automatisch voorsorteren van je mail wellicht noch handiger. Je kan namelijk alle mail bij binnenkomst door onze mailservers al laten voorsorteren op vele eigenschappen waaronder afzender, onderwerp, ontvanger en vele andere technische eigenschappen van een mail.

Zo kan je automatisch mail al bijvoorbeeld in bepaalde mappen zetten zodat je direct al een geordende mailbox hebt als je die opent. Zelf gebruik ik het bijvoorbeeld om de automatische mailtjes van o.a. Installatron alvast in een map te zetten. Maar je kan het bijvoorbeeld ook gebruiken om mail van bepaalde bedrijven of personen alvast uit te sorteren.

Mocht je daar niet mee bekend zijn staat hier hoe mailfiltering werkt: https://www.antagonist.nl/help/nl/webma ... rs-beheren
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Plaats reactie