The query to URIBL was blocked.

Stel hier jouw vragen die niet binnen de andere categorieën passen.
Forumregels
Check eerst even onze handleiding (http://help.antagonist.nl/) voordat je hier je vraag stelt. Voor de meeste problemen hebben we een oplossing met een zeer uitgebreide uitleg.
Plaats reactie
Pieter Tel

The query to URIBL was blocked.

Bericht door Pieter Tel » 07 dec 2016, 10:15

De laatste weken ontvang ik erg veel spam. Deze spam heeft een erg lage score (1.3) en glipt dus regelmatig door spamassasin heen. Veel lager wil ik het ook niet zetten omdat mijn reguliere mail nu ook vaak als spam wordt gezien.

Nu zag ik in de email-headers de volgende regel:

X-Spam-Report: * 0.0 URIBL_BLOCKED ADMINISTRATOR NOTICE: The query to URIBL was blocked. * See http://wiki.apache.org/spamassassin/Dns ... nsbl-block * for more information. *

Is dit een van de oorzaken dat de spam zo'n lage score heeft? Zo ja, kan ik hier wat aan doen? Wat er onder de url beschreven staat gaat namelijk mijn kennis te boven.

alvast bedankt.

emiel
Contacteer:

Re: The query to URIBL was blocked.

Bericht door emiel » 07 dec 2016, 13:07

Was me ook opgevallen en had support daarom een mail gestuurd. Na het opsturen van de volledige headers van een van de spamberichten kreeg ik de volgende reactie;
Antagonist support schreef: Dank voor het toesturen van de headers! Graag kijk ik verder met je mee wat er aan de hand is aangezien mijn collega Erik al naar huis is.

Op dit moment geeft ons spamfilter 1.3 punten aan de betreffende spam e-mail die je mij hebt toegezonden. Op dit moment heb je bij SpamAssassin in DirectAdmin ingesteld dat mail wordt gewist bij 5.0 punten of meer. Tussen de 0.0 en 5.0 punten is meestal niet met zekerheid te zeggen of een mail spam is aangezien hier vaak ook legitieme e-mail tussen zit. Je wilt namelijk niet belangrijke mail missen. Negatieve spamscores (bijvoorbeeld -2.5) geven aan dat e-mail met grote zekerheid wenselijk is.

De betreffende e-mails komen hiermee langs ons spamfilter aangezien deze weinig kenmerken bevatten van spam e-mails die door het spamfilter worden gefilterd. Dit omdat de makers van sommige spam tegenwoordig zeer handig zijn met het technisch nabootsen van echte e-mail. Dit is niet geheel te voorkomen en de strijd tegen spam, maar we wel keihard aan werken om dit verder in te dammen.\

In mijn persoonlijke privémailbox welke ook wordt gehost bij Antagonist ervaar ik de laatste tijd ook meer hetzelfde dan normaal. Afdeling systeembeheer is op de hoogte en onderzoekt op dit moment de mogelijkheden om deze 'spamrun' verder in te dammen.

Concreet: wij ondernemen stappen om de configuratie van ons spamfilter aan te passen zodat e-mail afkomstig van bepaalde IP-adressen direct als verdacht wordt gemarkeerd en de 'spam score' van deze e-mails hoger wordt. Momenteel krijgen de e-mails een lage spam score en worden hierdoor niet geblokkeerd.

In de tussentijd helpt het om enkele kernwoorden die in iedere e-mail terug komen handmatig te blokkeren. Zie ook de instructies op pagina:
https://www.antagonist.nl/help/nl/email ... l_filteren
Mijn advies is overigens om de e-mail te laten verplaatsen naar de 'spam folder' en niet direct te verwijderen. Zo voorkom je dat je eventueel belangrijke e-mail automatisch verwijderd.

Onze oprechte excuses voor de overlast, wij blijven werken aan een oplossing om de spam direct bij de deur tegen te houden. Hopelijk heb ik je voldoende informatie gegeven. Mochten er nog vragen zijn, laat het dan gerust weten. We helpen je graag verder!
Even afwachten dus...

Pieter Tel

Bericht door Pieter Tel » 07 dec 2016, 14:04

ok, dank je.

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 09 dec 2016, 09:46

Beste Pieter,

Vervelend om te lezen dat je last hebt van meer ongewenste mail dan gewenst.

De algemene reden dat klanten last hebben van veel ongewenste mail is omdat het spamfilter niet juist staat geconfigureerd. Al begrijp ik dat je dit al wel hebt gedaan.

De volgende instellingen wil ik klanten aanbevelen om te gebruiken in SpamAssassin:
Where do you want the spam to go? --> Send the spam to the user's spam folder.
What score threshold do you wish to use? --> Low Threshold (5.0)
Would you like to delete high scoring spam? --> Yes, block all spam scoring higher than: 15
Yes, set the subject to the following --> *****SPAM*****
How should the spam be delivered? --> Use attachments.
Gezien ik begrijp dat je deze instellingen al gebruikt ontvangen wij graag de headers van de e-mail welke toch nog langs het spamfilter is gekomen. Aan de hand van de headers kunnen wij kijken of er nog specifieke extra wijzigingen vereist zijn om je ongewenste mail verder in te dammen. Zou je de headers van de betreffende mail kunnen sturen naar support@antagonist.nl. Dan kijk ik graag met je mee wat er specifiek nog aan de hand is.

Wij hebben tevens een handleiding geschreven die je kan helpen bij het filteren op spam. Deze handleiding vind je hier: http://www.antagonist.nl/help/nl/email/spam/spam.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Plaats reactie