Twee vraagjes mbt installatron

Stel hier jouw vragen die niet binnen de andere categorieën passen.
Forumregels
Check eerst even onze handleiding (http://help.antagonist.nl/) voordat je hier je vraag stelt. Voor de meeste problemen hebben we een oplossing met een zeer uitgebreide uitleg.
Plaats reactie
wbvds-cc

Twee vraagjes mbt installatron

Bericht door wbvds-cc » 08 nov 2017, 16:55

Installatron is nieuw en wat onwennig voor mij; vandaar de volgende vraag/kwestie. Heb inmiddels wel een handleiding gevonden en gelezen, maar er blijven wat onduidelijkheden

Ik heb van een url sitegegevens (Joomla) gekloond van root naar een subdir 'west'; in 'west' allerlei data gemuteerd en die wil ik nu weer in de root terugplaatsen.

(1) Zowel via een nieuwe poging tot klonen van 'west' naar root, als ook bij een backup-recover van 'west' naar root lukt dat niet, want Installatron ziet beide keren de oorspronkelijke site in de root staat en wil dat niet overschrijven.
Ik doe dus blijkbaar iets fout: hoe plaats ik dan wel de gemuteerde inhoud terug?

(2) bij de kloon naar 'west' is een database-2 (abusievelijk) aangemaakt; kan ik bij het terugplaatsen van inhoud naar de root toch weer de oorspronkelijke database-1 benutten (door ingeven van oorspronkelijke db-naam, wachtwoord, prefix)?

Dank voor je aandacht, Wietze

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: Twee vraagjes mbt installatron

Bericht door Joris de Leeuw » 10 nov 2017, 15:40

Beste Wietze,

Dank voor je bericht! Graag beantwoord ik je vragen over Installatron.
(1) Zowel via een nieuwe poging tot klonen van 'west' naar root, als ook bij een backup-recover van 'west' naar root lukt dat niet, want Installatron ziet beide keren de oorspronkelijke site in de root staat en wil dat niet overschrijven.
Ik doe dus blijkbaar iets fout: hoe plaats ik dan wel de gemuteerde inhoud terug?
Mocht je een clone maken naar een plek waar al een website staat dan zal Installatron dit weigeren. Dit om te voorkomen dat je per abuis een bestaande website overschrijft.

In dit geval dien je dus eerst de huidige website weg te halen. Daarna kan je wel een clone maken naar de betreffende locatie.

Het is daarbij ten zeerste aanbevolen eerst een backup te maken voordat je een website verwijderd. Voor het geval er per abuis iets mis gaat.
(2) bij de kloon naar 'west' is een database-2 (abusievelijk) aangemaakt; kan ik bij het terugplaatsen van inhoud naar de root toch weer de oorspronkelijke database-1 benutten (door ingeven van oorspronkelijke db-naam, wachtwoord, prefix)?
Een clone werkt altijd geheel onafhankelijk van de originele website. De clone heeft een losse database die verder geen invloed heeft op de originele website. Hierdoor kan je onafhankelijk van de originele website testen en werken.

Je kan indien gewenst de achterliggende databases omwisselen. Merk op dat je hier voorzichtig mee om dient te gaan gezien de kans groot is dat er door onjuiste koppeling aan een website er zeer ongewenst gedrag kan ontstaan.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Plaats reactie