website na overlijden

Stel hier jouw vragen die niet binnen de andere categorieën passen.
Forumregels
Check eerst onze helpsectie (https://www.antagonist.nl/help) voordat je hier een vraag stelt. Voor de meeste vragen hebben we uitgebreide handleidingen met uitleg.
Plaats reactie
Leo H

website na overlijden

Bericht door Leo H » 12 apr 2020, 21:14

Gesteld dat ik als eigenaar van een website overlijd. En er is twee jaar vooruit betaald voor de hosting. Bovendien heb ik in mijn testament de wens opgenomen dat na mijn dood de website wordt overgenomen door een familielid of stichting (die met name genoemd is).
Blijft de website dan intact?

En maakt het nog verschil uit of je een Basic abonnement hebt of een Slim abonnement?

Hiranthi Herlaar
Antagonist staff

Re: website na overlijden

Bericht door Hiranthi Herlaar » 16 apr 2020, 23:11

Hoi Leo,

Het is een onderwerp waar velen niet graag bij stil staan, maar het is zeer zeker niet onbelangrijk. Bedankt voor je vraag!

Wanneer iemand komt te overlijden, blijven de producten ongewijzigd actief tot (in ieder geval) de actuele verloopdatum. Hoe de verdere afhandeling/overname gaat, is afhankelijk van wat je hier zelf over vastlegt / afspreekt met je naasten.

Het verlengen verloopt altijd zoals bij de klantaccount staat ingesteld. Als je het daar op automatisch verlengen hebt staan (en de verlenging bij de betreffende producten niet hebt stopgezet), zal dat verlengproces gewoon doorlopen. Maar: het is dan uiteraard wel afhankelijk van de status van het bij ons bekende rekeningnummer (of creditcard). Na een overlijden worden rekeningen immers vaak al snel geblokkeerd waardoor het uitvoeren van een automatische incasso voor het verlengen niet zal lukken. En dat kan dan logischerwijs ook gevolgen hebben voor de status van de producten. Wat voor soort hostingpakket het betreft, maakt hierin overigens niet uit.

Als het een website van een stichting, bedrijf, of 'gewoon' een eigen website waarvan het gewenst is dat die na je overlijden behouden blijft, is het dus zeker geen slecht idee om daar afspraken over vast te leggen (zoals je al hebt gedaan). Waarbij het dan ook wel zo praktisch is om er informatie bij te voegen over hoe er in dat geval contact met ons opgenomen kan worden. Of waar ze die informatie kunnen vinden. Wat wij dan precies (ter verificatie) aan informatie nodig hebben, is (naast een overlijdensakte) afhankelijk van hoe de zaken rondom de erfenis zijn geregeld (en in hoeverre dat geaccepteerd/verworpen wordt).

Wat voor afspraken er ook over zijn vastgelegd (of juist niet), ook in dergelijke droevige tijden denken we graag mee over de mogelijkheden om het overnemen van de klantaccount (en daarmee het beheer van de producten) zo snel en prettig mogelijk te laten verlopen :)
Met vriendelijke groet,

Hiranthi Herlaar
Antagonist staff

Plaats reactie