SIDN.nl ICB.co.uk PIR.org Verisign.com ICANN.org

Stel hier jouw vragen die niet binnen de andere categorieën passen.
Forumregels
Check eerst onze helpsectie (https://www.antagonist.nl/help) voordat je hier een vraag stelt. Voor de meeste vragen hebben we uitgebreide handleidingen met uitleg.
Plaats reactie
rolandwillem

SIDN.nl ICB.co.uk PIR.org Verisign.com ICANN.org

Bericht door rolandwillem » 14 feb 2021, 10:23

Hallo,

Nadat ik een aantal domeinnamen heb geregistreerd, ben ik benieuwd naar de Registry's. Ik heb begrepen dat Antagonist een Registrar is, en b.v. SIDN.nl een Registry. Voor de volgende type domeinnamen heb ik de volgende Registry's gevonden:
.nl (SIDN.nl)
.io (ICB.co.uk)
.org (Pir.org -> TheNew.org)
.net en .com (Verisign.com of ICANN.org)
Vraag 1: Is Verisign of ICANN de Registry voor .net en .com domeinnamen? Als ik het goed heb is dat nu Verisign, maar ik zie ook vaak ICANN.
Vraag 2: Als Verisign nu de Registry is voor .net en .com domeinnamen, wat is dan de functie van ICANN? Ik heb veel gelezen op internet over Verisign en ICANN maar het is me nog steeds niet duidelijk. Kan iemand me dat uitleggen in eenvoudige taal?

Dank, groet, roland

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: SIDN.nl ICB.co.uk PIR.org Verisign.com ICANN.org

Bericht door Joris de Leeuw » 17 feb 2021, 13:11

Hallo Roland,

Goed dat je hierin verdiept.

ICANN ( Internet Corporation for Assigned Names and Numbers ) is de overkoepelende organisatie voor domeinnamen. Ze staan boven de registries en beheren dus zelf geen domeinnamen. Ze stellen enkele regels op voor domeinnamen en bepalen welke partijen (registries) daadwerkelijk domeinextenties mogen uitgeven.

Onder ICANN staan dus de registries. De registries beheren een extensie zoals .nl of .com. Vaak is dit vanuit geschiedenis ontstaan, maar tegenwoordig kan je ook met een dikke zak geld naar ICANN gaan om zelf je eigen extensie op te zetten. Zelfs de Nederlandse Politie heeft daarom .politie, al zetten ze dat nergens voor in. Elke registry heeft daarbij ook nog eigen aanvullende regels en beleid waar een domeinnaam aan dient voldoen en welke kosten ervoor wordt berekend. Zo mag je bijvoorbeeld enkel een .eu domeinnaam van registry EurID vastleggen als je in de Europese Unie woont en geeft de Nederlandse Politie voor .politie aan verder niemand anders een domeinnaam.

Het Nederlandse .nl domeinnaam wordt beheert door SIDN. Dit is een stichting die in opdracht van de Nederlandse overheid het .nl domeinnaam beheert. Je kan daarbij zelf niet bij SIDN een domeinnaam registreren, maar dat gaat via een zogenoemde 'Registrar'. De Registrar is dus waar jij zaken mee doet als je een domeinnaam wilt vastleggen. Naast dat ze dit administratief doorzetten zorgen ze ervoor dat alles technisch klopt en leveren ze vaak nog aanvullende diensten zoals webhosting zodat je jouw domeinnaam daadwerkelijk nuttig kan inzetten.

Antagonist is dus zo'n 'Registrar' die voor jou een .nl domeinnaam vastleggen kan bij SIDN.

In geval van .net en .com is Verisign het registry en als je bij een registrar als Antagonist je domeinnaam laat vastleggen wordt dat doorgegeven.

Naast deze voorbeelden zijn er nog 500 andere domeinextensies die door registries worden beheerd. Deze zijn dan ook bijna allemaal via Antagonist vast te leggen, waar dat mogelijk is. Dit zodat je gemakkelijk al je domeinnamen via één partij kan beheren.

Qua techniek werken domeinnamen hetzelfde. Dat zorgt ook voor die verwarrende punt die je in DNS zones ziet aan het einde van een domeinnaam. DNS wordt namelijk altijd van boven naar onder als een boom doorlopen. Dit zo dat technisch kan worden herleid waar een domeinnaam werkt en hoe die te bereiken is.

In geval van voorbeeld.nl wordt komt het qua DNS en structuurboom op het volgende neer:
. ➔ wordt beheert door ICANN
.nl. ➔ wordt beheert het registry. In dit geval SIDN
voorbeeld.nl. ➔ wordt beheert door de 'Registrar' zoals bijvoorbeeld Antagonist

Een meer uitgebreide uitleg hoe dit allemaal werkt is te lezen op: https://www.antagonist.nl/blog/dns-uitgelegd/
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

rolandwillem

Re: SIDN.nl ICB.co.uk PIR.org Verisign.com ICANN.org

Bericht door rolandwillem » 18 feb 2021, 19:32

Hallo,

Hartelijk dank voor de heldere uitleg. Nu ga ik proberen de blog dns-uitgelegd te lezen en te begrijpen.

Plaats reactie