Directadmin user backup via FTPS

Technische problemen? Hier kun jij jouw vragen stellen!
Forumregels
Check eerst even onze handleiding (http://help.antagonist.nl/) voordat je hier je vraag stelt. Voor de meeste problemen hebben we een oplossing met een zeer uitgebreide uitleg.
Plaats reactie
ruude4s

Directadmin user backup via FTPS

Bericht door ruude4s » 21 mar 2017, 09:16

In Directadmin (reseller pakket) heb ik een scheduled backup aangemaakt, welke via FTP worden weggeschreven op mijn NAS. Dit werkt prima.

Nu heb ik mijn NAS geconfigureerd om een beveiligde FTP verbinding tot stand te brengen. In Filezilla heet dit FTP over TLS en voor zover ik heb kunnen nagaan is dit hetzelfde als FTPS. Via Filezilla kan ik ook zonder problemen op deze manier verbinding maken met mijn NAS.

Als ik echter in Directadmin bij de backup aangeef om de verbinding via FTPS te maken, dan werkt het niet. Vanmorgen kreeg ik de volgende foutmelding:

Code: Selecteer alles

User *** has been backed up. <22:33:30>
User *** has been backed up. <22:35:06>
User *** has been backed up. <22:36:05>
ftp_upload.php exit code: 25
ftp_upload.php output: curl: (25) NSS: client certificate not found (nickname not specified)
curl return code: 25
<22:37:06>
User *** has been backed up. <22:37:38>
User *** has been backed up. <22:39:25>
ftp_upload.php exit code: 7
ftp_upload.php output: curl: (7) couldn't connect to host
curl return code: 7
<22:40:29>
....
Although a backup error has occurred, the upload of valid backups would have still been attempted to ftps://my-ip-address/backup-folder/Monday <22:57:41>
Enig idee hoe ik dit werkend kan krijgen?

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: Directadmin user backup via FTPS

Bericht door Joris de Leeuw » 21 mar 2017, 14:44

Beste Ruud,

Vervelend om te lezen dat je tegen een melding aan stuit.

De betreffende melding geeft aan dat jouw NAS geen geldige SSL certificaat heeft of een onjuiste SSL configuratie heeft waardoor het verbinden over FTPS niet werkt.

Graag wil ik je adviseren de SSL configuratie van je NAS langs te lopen zodat het werken via beveiligde verbinding goed gaat werken.

Mocht je spaak lopen met het achterhalen van de oorzaak stuur dan gerust een mail naar support@antagonist.nl. Dan denken we graag verder specifiek met je mee wat mede de oorzaak kan zijn.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

ruude4s

Bericht door ruude4s » 22 mar 2017, 10:23

Hoi Joris,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels een mail gestuurd met vervolgvraag.

Overigens heb ik gemerkt dat een deel van de backups wel op de NAS terecht is gekomen.

Mocht er een nuttige oplossing uit komen die voor anderen interessant kan zijn, dan zal ik deze hier ook vermelden.

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 22 mar 2017, 13:11

Hallo Ruud,

Je ticket met ID WKH-815-67785 is inmiddels opgepakt en we zullen voor je proberen uit te zoeken waarom DirectAdmin foutmeldingen geeft als er een backup wordt gemaakt naar je NAS.

Merk op dat dit om een relatief technisch probleem gaat en dat het daardoor iets langer kan duren voordat we een volledige reactie is. Natuurlijk streven we er naar het ticket binnen 4 uur van een reactie te voorzien (meestal sneller).

Een gevonden oorzaak zullen we hier zeker delen voor andere DirectAdmin gebruikers.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

ruude4s

Bericht door ruude4s » 24 mar 2017, 09:08

Inmiddels lijkt het te werken. Antagonist heeft er naar gekeken en geconcludeerd dat het ergens aan mijn kant fout moest gaan. Dit omdat verbinding in sommige gevallen wel kon worden gelegd. Hierop heb ik wat gerommeld met de instellingen van de firewall op de modem en daarmee lijkt het te zijn opgelost.

Mocht er iemand tegen hetzelfde probleem aanlopen, dan bij deze mijn oplossing. De volgende poorten heb ik voor FTPS opengezet in de firewall van mijn modem:
  • - poort 21 voor standaard FTP (in mijn geval overigens een andere poort, welke doorverwijst naar poort 21 van mijn NAS; aangezien je in DA handmatig een poort kunt instellen hoef je niet perse gebruik te maken van de standaard poort, wat mij toch een iets veiliger gevoel geeft)
  • - poorten 989-990 voor FTPS 'traffic control'
  • - een reeks van 100 poorten ergens boven poort 1000 (bijv. 2000-2099) voor passive FTP (eerder had ik een kleinere reeks van 50 poorten, welke ik nu heb uitgebreid; in de vsftpd.conf van de NAS kun je deze poorten configureren)

krazzer

Bericht door krazzer » 20 jun 2019, 07:06

ruude4s schreef:
24 mar 2017, 09:08
Mocht er iemand tegen hetzelfde probleem aanlopen, dan bij deze mijn oplossing. De volgende poorten heb ik voor FTPS opengezet in de firewall van mijn modem:
Hoi Ruud,

Ik krijg dezelfde foutmelding als jij. Ik heb alle poorten opengezet zoals jij aangeeft, maar ik krijg nog steeds dezelfde fout. Heb jij het op dit moment ook werkend is DSM 6? En heb je naast de poortconfiguratie nog andere dingen op de NAS anders in moeten stellen?

krazzer

Bericht door krazzer » 09 jul 2019, 10:39

Ik heb het zelf al opgelost. Ik had een map naam met een spatie erin, wat alleen werkt als je %20 gebruikt ipv een spatie

Plaats reactie