DKIM en DMARC?

Technische problemen? Hier kun jij jouw vragen stellen!
Forumregels
Check eerst even onze handleiding (http://help.antagonist.nl/) voordat je hier je vraag stelt. Voor de meeste problemen hebben we een oplossing met een zeer uitgebreide uitleg.
Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: DKIM en DMARC?

Bericht door Joris de Leeuw » 24 apr 2018, 10:11

Beste Ruud,

Vervelend om te lezen dat ik zorgen bij je creëer.

Mogelijk was ik niet geheel duidelijk in mijn toelichting. Met de test van mail-tester.com scoor je vanaf Antagonist specifiek 9/10. Dit is een test om een globaal beeld te krijgen over je e-mail. Dit is dus in geenszins de manier waarop ontvangende spamfilters als SpamAssassin daadwerkelijk scoren.

Het is niet zo dat ontvangende partijen nu standaard een punt aftrek doen op je e-mail. Domeinnamen maken bij Antagonist alsnog van SPF-record zodat de afzendende partij kan worden gecontroleerd. Hierdoor word je mail correct op technisch vlak geaccepteerd door ontvangers.

Je dient in dit geval een 9/10 dus al te zien als een 'perfecte' score indien je mail stuurt vanaf ons platform. Je krijgt dus niet standaard een punt aftrek bij ontvangers.

Wij zorgen namelijk voor de achterliggende techniek voor het verzenden van e-mail zodat jij je hier geen zorgen over hoeft te maken.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

kasperkamperman

Bericht door kasperkamperman » 03 mei 2018, 11:53

Jammer dat dit nog steeds niet geregeld is. Ik ben nu om deze reden aan het overstappen naar een andere host die dat wel doet. Dat vind ik jammer, want ik ben verder enorm tevreden over Antagonist en de klantenservice (en m'n nieuwe host maakt tot nu toe op dat vlak niet een al te beste indruk).

Waarom is DKIM en DMARC zo'n probleem?

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 03 mei 2018, 13:02

Hallo Kasper,

Dat dit niet zomaar aan wilt zetten komt komt omdat aan DKIM en DMARC zitten relatief wat haken en ogen zitten. Net zo als bij DNSSEC kan het incorrect configureren van een DKIM sleutel er voor zorgen dat je e-mail niet meer goed werkt. Dit willen we vanuit Antagonist altijd voorkomen.

Daarom als wij iets bij Antagonist doen, dan doen wij dat meteen goed. Dit betekent dat het begrijpbaar en zo veel mogelijk automatisch moet werken, zonder dat jij als klant hoeft te weten hoe het complexe DKIM en DMARC werkt. Dit hebben wij bijvoorbeeld ook gedaan bij onze eigen SSL implementatie zoals ik in een eerdere toelichting aangaf.

Het bouwen van dit soort oplossingen kost meer tijd, maar daardoor zie je wel de hoge betrouwbaarheid die je van Antagonist kan verwachten.

Ervaar je daarbij op dit moment problemen of loop je ergens tegenaan? Ondanks DKIM moet door onze gloednieuwe uitgaande mailplatform en gebruik van technieken als SPF-records, TLS en DNSSEC je mail wel goed en veilig doorkomen. Indien je ziet dat je mail ondanks dit niet goed doorkomt stuur dan gerust een e-mail naar support@antagonist.nl. Dan helpen we je graag uitzoeken wat er aan de hand is.

Ook bij andere specifieke feedback die je graag met ons wilt delen kan je altijd gerust een mail sturen.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

kasperkamperman

Bericht door kasperkamperman » 05 mei 2018, 19:19

Bedankt voor je reactie Joris.

Ik ervaar nu geen directe problemen, maar ik gebruik ook geen mail-service bij Antagonist. Voor DKIM ondersteuning heb ik een paar jaar terug een G-Suite afgesloten.

Ik vergelijk het meer met garantie. Als je bij de ene winkel een wasmachine kan kopen met 1 jaar garantie en bij de andere voor hetzelfde bedrag met 3 jaar, waar kies je dan voor? Wellicht heb je die garantie helemaal niet nodig, maar toch. Het geeft een soort van zekerheid.

Als ik door DKIM minder risico loop dat m'n mail in een spam-box beland, dan kies ik daarvoor. Ik maak me ook zorgen over punten-aftrek door m'n e-mail signature.

Gerritb

Bericht door Gerritb » 06 mei 2018, 21:57

Joris de Leeuw schreef:
03 mei 2018, 13:02
..."Ondanks DKIM moet door onze gloednieuwe uitgaande mailplatform en gebruik van technieken als SPF-records, TLS en DNSSEC je mail wel goed en veilig doorkomen..."
Joris, ik snap jullie dilemma's bij het goed introduceren van dit soort zaken. Maar ik wil toch even zeggen dat het vreemd overkomt als je het nut van DKIM lijkt af te zwakken. Er is meer dan alleen het goed versturen van eigen e-mail. DKIM is vooral een maatregel tegen misbruik van een domeinnaam, zoals phishing. De combi SPF, DNSSEC, DKIM, DMARC, STARTTLS & DANE is het geheel. Ik denk dat bepaalde klanten van Antagonist het jammer vinden dat deze sterke combi op dit moment niet gehaald kan worden.

Voor wie het overzicht wil zien van de goede combinatie van maatregelen: https://www.forumstandaardisatie.nl/nie ... ailverkeer en https://www.forumstandaardisatie.nl/sit ... 20Dane.jpg

hallway

Bericht door hallway » 04 sep 2018, 11:08

Gerritb schreef:
06 mei 2018, 21:57
Ik denk dat bepaalde klanten van Antagonist het jammer vinden dat deze sterke combi op dit moment niet gehaald kan worden.
Het is zeker jammer dat deze sterke combinatie niet kan worden gehaald op dit moment. Hopelijk kan Antagonist wat meer personeel inzetten om het mailplatform versneld te verbeteren door alles wat hier boven staat (SPF, DNSSEC, DKIM, DMARC, STARTTLS & DANE) te ondersteunen. Ik begrijp dat implementatie complex kan zijn, maar ik hoop dat dit niet nog jaren op zich laat wachten.

Gerritb

Bericht door Gerritb » 29 nov 2018, 17:35

Ik ben eigenlijk wel benieuwd: is er nog iets verbeterd tov mei 2018? Komen er nog verbeteringen aan op het Antagonist platform vwb DKIM/DMARC/STARTTLS/DANE? Is daar een grove planning voor? Of zijn er geen plannen voor verbetering?

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 30 nov 2018, 10:39

Hallo Gerrit et al,

Op dit moment zijn we nog bezig met de laatst genoemde punten toe te voegen en hier goed werkende oplossingen voor te bouwen. Als we iets doen bij Antagonist doen we het namelijk meteen goed, zodat jij niet hoeft te weten hoe het complexe DKIM werkt of hier zorgen over hoeft te maken. Zodra er meer concreet is zullen we dat zeker delen.

Merk op dat veel van de genoemde technieken al lang bij ons werken. :wink:
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

j.h.

Bericht door j.h. » 12 dec 2018, 09:55

Joris de Leeuw schreef:
30 nov 2018, 10:39
Op dit moment zijn we nog bezig met de laatst genoemde punten toe te voegen en hier goed werkende oplossingen voor te bouwen. Als we iets doen bij Antagonist doen we het namelijk meteen goed, zodat jij niet hoeft te weten hoe het complexe DKIM werkt of hier zorgen over hoeft te maken. Zodra er meer concreet is zullen we dat zeker delen.
Hebben jullie enig idee wanneer dit beschikbaar zal zijn? Ik snap dat het geven van een precieze datum niet mogelijk is, maar hebben we het over de eerste helft van 2019, de tweede helft van 2019, of pas later? Ik overweeg namelijk om mijn e-mail te verhuizen naar een dedicated e-mail-hoster, maar als dit binnenkort goed wordt ondersteund bij Antagonist, kan ik daarop wachten.

Verder is DKIM tegenwoordig zo’n standaardtechniek (en is het lastig om je e-mail goed bezorgd te krijgen als je het niet gebruikt), dat ik vind dat Antagonist hier haast bij moet maken. Op de homepage staat dat Antagonist “Premium e-mail” aanbiedt en dat je “Je eigen professionele e-mailaccount” krijgt, maar ik vind niet dat je dat kunt claimen zonder DKIM te ondersteunen.

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 12 dec 2018, 11:09

Op dit moment kan ik nog geen concrete datum delen. Zodra deze er wel is zal ik dat zeker delen in een mooi blogbericht, facebookbericht en op onze forum. :)

Merk op dat ik al eerder aangaf dat het mogelijk is dat deze technieken al lang aan staan. Mogelijk hoef je dus helemaal niet te wachten. :wink:
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

j.h.

Bericht door j.h. » 12 dec 2018, 12:12

Joris de Leeuw schreef:
12 dec 2018, 11:09
Merk op dat ik al eerder aangaf dat het mogelijk is dat deze technieken al lang aan staan. Mogelijk hoef je dus helemaal niet te wachten. :wink:
Thanks! Ik zie dat er al records voor DKIM in de DNS staan… zal het eens gaan testen :D

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 17 jan 2019, 08:16

Zoals diverse al enige tijd was opgevallen wordt DKIM nu officieel door onze webhostingservers ondersteund:
-https://www.antagonist.nl/blog/2019/01/dkim/

Gebruik je onze mailserver, dan hoef je zelf daarbij niets te doen. Wij zorgen ervoor dat je e-mails met DKIM zijn ondertekend. Wel zo makkelijk. :)
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Plaats reactie