Formulieren op websites

Technische problemen? Hier kun jij jouw vragen stellen!
Forumregels
Check eerst even onze handleiding (http://help.antagonist.nl/) voordat je hier je vraag stelt. Voor de meeste problemen hebben we een oplossing met een zeer uitgebreide uitleg.
Plaats reactie
MaryG

Formulieren op websites

Bericht door MaryG » 10 mei 2017, 12:49

Hallo,
Graag zou ik meer willen weten over webformulieren, hoe (on)veilig is het, hoe het werkt, via welke servers worden ze verzonden bij welke instelling etc.
Ik vraag dit want ik puzzel al een tijdje over een formulier van een klant dat niet meer aankomt sinds de mailserver gewijzigd is van antagonist naar een externe server (heeft iemand zelf opgezet) waarop kerio-connect is geinstalleerd. Helemaal beveiligd met SPF DKIM en DMARC, maar niet geschikt gemaakt voor ipv6. Kon ik zien op internet.nl. Maar aan dat laatste schijnt het niet liggen.
Degene van wie die server is zei dat er smtp-verbinding gemaakt moest worden en dat die ipv6 niets uitmaakt. Als je geen smtp gegevens invult, maar 'local' komt het wel goed aan maar niet bij hun.
Ik heb alle smtpgegevens correct ingevuld, from-adres met domeinnaam, maar toch lukt het niet. Hij heeft ook van alles geprobeerd maar geen succes. Kwam ik laatst op een ander forum, Engels, hoor ik over precies hetzelfde probleem! En als je googelt lijkt het erop dat meerdere (exchange) mailservers zo zijn ingesteld dat uitkomsten van formulieren niet meer aankomen. Ik snap wel dat emailverkeer beter beveiligd moet worden, spoofing, spam enzo, maar wat is het nu precies waarom het niet meer aankomt. Ik heb gezocht naar informatie maar ik snap nog steeds niet hoe het precies werkt.
Eigelijk hoop ik dat er iemand een blog over zou willen schrijven, met hoe dat allemaal werkt en hoe die problemen ontstaan en vooral hoe je ze op kunt lossen!
Dat was mijn vraag,
Mary

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: Formulieren op websites

Bericht door Joris de Leeuw » 11 mei 2017, 12:26

Beste Mary,

Al zijn wij niet exact bekend met de werking van je contactformnuliuer wijst dit gedrag er op dat mogelijk het SPF-record niet op orde is. Heb je dit al gecontrolleerd of de mailservers van Kerio ook correct in het SPF-record staan?

Wat daarbij vaak voorkomt is dat er per abuis meerdere losse SPF-records naast elkaar worden ingevuld. Als je dit doet weten ontvangende partijen niet welke ze dien controleren. Dit is dus op te lossen door alle SPF gegevens in een gezamelijk SPF-record te zetten.

Hoe je het SPF-record dient in te stellen en waarom het belangrijk is dat deze correct staat is te lezen op:
- https://www.antagonist.nl/blog/2016/11/spf-record/

Daarnaast wil ik je adviseren contact op te nemen met het bedrijf die de externe server beheert. Deze kan controleren of mail daadwerkelijk goed is verzonden of dat er mogelijk nog iets mis gaat.

Hopende kan je met deze tips de oorzaak achterhalen.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

MaryG

Bericht door MaryG » 12 mei 2017, 06:55

Dankjewel Joris,
Ik heb al contact gehad met hem, en hij heeft ook dingen geprobeerd, maar hij laat nu niets meer horen. Ik heb verschillende formulieren uitgetest (al 3) met phpmailer waarbij je de smtp gegevens in moet vullen. Ze komen wel aan als je ze handmatig forward. Toen had ik het plan om het in een andere mailbox aan te laten komen en automatisch forwarden, maar dat ging niet. Logisch ook :( . Maar ik probeer gewoon van alles.
Ik voorzie alleen problemen in het algemeen met webformulieren nu zoveel mailservers overstappen op DMARC...
Ik zie van tptransparant.nl (het domein waar het om gaat) inderdaad twee spf1 records staan, een van jullie en een van hem, maar zonder ipv6, kan het toch daarmee te maken hebben misschien?
Hij zegt dat alles correct staat ingesteld, dat ipv6 niet belangrijk is, en dat zijn formulieren (op een WP) wel goed afgeleverd worden. Maar die worden afgehandeld door wordpress (SFform) Je kunt nl kiezen tussen afhandeling door wordpress, phpmailer en php. Als je geen wordpressite hebt kan je dus alleen kiezen tussen phpmailer of gewoon php, maar met het laatste kan je weer geen smtp invullen. En hoe wordpress de afhandeling doet, geen idee!
Ingewikkeld he, maar dat zeg ik, ik ben niet de enige met dit probleem.

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 12 mei 2017, 09:51

Beste Mary,

Ik zie dat je inmiddels een mail aan mij hebt gestuurd via support@antagonist.nl. Ik voorzie je zo spoedig mogelijk van een reactie op ticket PDE-517-60897.

De oorzaak is dat er per abuis meerdere SPF-records naast elkaar worden gebruikt, wat ik voor je heb gecorrigeerd.

Hoe SPF-records dienen worden geformuleerd is toegelicht op:
- https://www.antagonist.nl/blog/2016/11/spf-record/
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

MaryG

Bericht door MaryG » 13 mei 2017, 17:27

Dankjewel. Inderdaad is het niet goed om 2 spf records naast elkaar te hebben maar dat ze gecombineerd moeten worden. Ik wist dat niet maar jullie wel :D .
Ik las net dat spaties ook misschien een negatief effect kunnen hebben,
ik zie dit: "v=DMARC1; p=none"
Zou er dan juist geen spatie moeten tussen ; en p=none?
Ik bedenk maar van alles.

MaryG

Bericht door MaryG » 15 mei 2017, 09:13

Nog een idee. Als je p=none op p=quarantaine zet zouden geweerde berichten in de spamfolder terechtkomen. Kan ik dat doen zonder risico's?

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 15 mei 2017, 10:12

De volgende artikelen kan je wellicht verder helpen met het configureren van DMARC records:
- https://www.sidn.nl/a/veilig-internet/w ... n-phishing
- https://www.security.nl/posting/463813/ ... F+%2BDKIM)

Merk op dat je specifiek gebruik maakt van de mailservers van een derden partij. Aan te bevelen is bij de beheerder na te vragen wat specifiek de aanbevolen instellingen zijn voor het betreffende platform zodat je mail zo goed mogelijk werkt.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

MaryG

Bericht door MaryG » 15 mei 2017, 12:29

Het raadselachtige blijft dat gewone mail wel aankomt maar niet de uitkomsten van php-formulieren. Zelfs niet met smtp-verbinding. Als ik een lijst opnoem van wat ik allemaal geprobeerd heb past het niet in dit tekstveld. Ook samen met hem aan de telefoon dingen geprobeerd.
Ik hoop dat hij weer contact opneemt om te kijken of er toch instellingen anders kunnen. Ik blijf er zelf toch maar van af... :|

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 15 mei 2017, 17:30

Heb je al gekeken of de formulieren er voor zorgen of er daadwerkelijk een mail wordt verzonden? Dit uitsluiten lijkt is een belangrijke stap voordat naar allerlei andere technische punten wordt gekeken.

Meeste mailintegraties bevatten daarbij een 'debug' optie om te kijken of de mail daadwerkelijk is verzonden en is aangeboden aan een externe SMTP server.

Hopende dat je met deze tip deze oorzaak nog kan uitsluiten.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

MaryG

Bericht door MaryG » 20 mei 2017, 16:56

Hoe doe je dat dan? Het lijkt erop dat ze helemaal niet aankomen en in het niets oplossen.
Wel als je niet met smtp werkt (local) en naar het een mailadres stuurt dat niet is geencrypt met DMARC.
Ik heb debugmode 2 geprobeerd.
Ik kan ook de logs niet zien, dat kan alleen degene van wie de mailserver is. Bij de eerste testen toen hij nog hielp om naar de oorzaak te kijken kon hij niets zien in de logs.
Met een ander formmailprogramma (Fast Secure Contact Form) kan je eerst testen en dan komt deze melding:
SMTP ERROR: Failed to connect to server: (0)
Bij een test met tls en port 465 dit:
SERVER -> CLIENT:
SMTP NOTICE: EOF caught while checking if connected
SMTP Error: Could not connect to SMTP host.

En met ssl en port 587 ook weer: could not connect to server.
Dus... :(

MaryG

Bericht door MaryG » 20 mei 2017, 17:31

Intussen...heeft de eigenaar van de vpn server de instellingen gewijzigd en de formulieren komen sindsdien zonder moeite aan...wat ze gedaan hebben had ik graag willen weten, maar dit probleem is iig opgelost. :)

Plaats reactie