Aanpassingen MySQL

Technische problemen? Hier kun jij jouw vragen stellen!
Forumregels
Check eerst onze helpsectie (https://www.antagonist.nl/help) voordat je hier een vraag stelt. Voor de meeste vragen hebben we uitgebreide handleidingen met uitleg.
Plaats reactie
Rob

Aanpassingen MySQL

Bericht door Rob » 11 mei 2017, 14:08

Hi,

Is het mogelijk om de limieten van onderstaande iets te verhogen? Ik gebruik een template hook in vBulletin 5.3.0 en wanneer ik deze ingeschakeld heb staan dan duurt het vaak een stuk of tien seconden langer om een topic te openen en krijg ik automatische ""MySQL server has gone away" errors in mijn inbox gestuurd.

connect_timeout
wait_timeout
max_allowed_packet
net_buffer_length

Hoor het graag!

Rob

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: Aanpassingen MySQL

Bericht door Joris de Leeuw » 12 mei 2017, 12:39

Beste Rob,

Vervelend om te lezen dat je tegen een melding aanloopt.

De betreffende limieten worden centraal geregeld op ons platform en zijn niet door klanten aanpasbaar. Dat je hier tegenaan loopt wijst er op dat er mogelijk iets anders mis gaat binnen je website, waardoor je tegen deze melding aanloopt.

Een normale query dient namelijk geen tien seconden te duren, maar slechts honderdsten van seconden. Je wilt namelijk niet dat bezoekers meer dan tien seconden dienen wachten voordat een pagina toont.

Veel voorkomende oorzaken dat queries veel te lang duren zijn:
- De gebruikte query zit inefficient in elkaar.
- Er wordt gebruik gemaakt van het verouderde MyISAM i.p.v. het snellere en betrouwbaardere InnoDB.
- De tabellen bevatten geen correcte indexen. Tabellen met indexen reageren circa 100 keer sneller.
- De tabellen bevatten enorme hoeveelheden irrelevante informatie, waardoor het opzoeken van de juiste informatie zeer lang duurt.

Mocht je de oorzaak niet kunnen achterhalen stuur dan gerust een e-mail naar support@antagonist.nl. Dan denk ik graag nog specifiek met je mee wat de oorzaak kan zijn en wijs ik je graag in de goede richting hoe je jouw website wel snel kan laten reageren.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Cliff

Bericht door Cliff » 08 jun 2018, 13:44

Hoi Joris,
Er wordt gebruik gemaakt van het verouderde MyISAM i.p.v. het snellere en betrouwbaardere InnoDB.
Ik heb nu de time-outs juist omdat ik mijn tabellen probeer te converteren naar InnoDB. Dit probeer ik vanuit phpmyadmin.

De totale database is 1 GB groot. De grootste tabel is net geen 500 MB. Ik zou graag InnoDB en dan 'COMPACT' willen gebruiken om de data in de tabellen te verkleinen.

Maar... dit gaat niet omdat ik steeds tegen de timeouts van MySQL aanloop.

Heb je een tip hoe nu verder?

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 11 jun 2018, 10:07

Met zo'n relatief grote database kan phpMyAdmin sneller spaak lopen. Heb je het al geprobeerd direct via SSH uit te voeren door daar in mysql te werken? Complexe queries werken zo het snelst en efficients.

Mocht je nog spaak blijven lopen stuur dan gerust een e-mail naar support@antagonist.nl met daarbij de informatie om welke database en website het exact gaat. Dan kijken we graag gericht met je mee zodat je over kan gaan op InnoDB.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Cliff

Bericht door Cliff » 13 jun 2018, 21:09

Hoe doe je dat, direct via SSH? Is dit ergens uitgelegd op jullie site?

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 14 jun 2018, 08:18

Hoe je via SSH kan werken en hoe je basis acties op een database kan uitvoeren hebben we bijvoorbeeld toegelicht op:
- https://www.antagonist.nl/blog/2017/05/ssh-commandos/

Concreet komt het op het volgende neer:

Stap 1. Login in SSH
Stap 2. Voer als je verbonden bent het onderstaande in en druk op enter:

Code: Selecteer alles

mysql -u deb1234 -p deb1234_wp1
Vervang hierbij ‘deb1234’ met je gebruikersnaam van DirectAdmin en ‘deb1234_wp1’ met de database die je wenst te bewerken.

Stap 3. Nadat je op ‘enter’ drukt, wordt om je wachtwoord van DirectAdmin gevraagd.
Stap 4. Als je bent verbonden met je database kan je direct je queries uitvoeren.

Het is aanbevolen eerst een backup te maken van je database voordat je queries gaat uitvoeren op de database. Mocht je hiermee spaak lopen stuur dan gerust een e-mail naar support@antagonist.nl. Dan kunnen we je specifieker toelichten hoe je dit kan doen.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Plaats reactie