Email forward DMARC probleem

Technische problemen? Hier kun jij jouw vragen stellen!
Forumregels
Check eerst even onze handleiding (http://help.antagonist.nl/) voordat je hier je vraag stelt. Voor de meeste problemen hebben we een oplossing met een zeer uitgebreide uitleg.
Plaats reactie
Leon341

Email forward DMARC probleem

Bericht door Leon341 » 02 dec 2017, 14:31

Hallo,

Ik gebruik de mailforwarder (zonder mailbox) om mail door te sturen naar een gmail account. Mail die wordt verstuurd vanuit een yahoo mailadres wordt door gmail afgewezen omdat deze niet voldoet DMARC:

Unauthenticated email from yahoo.com is not accepted due to domain's 550-5.7.1 DMARC policy.

Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
Ik heb ergens gelezen dat het opnemen van het From adres in het Reply-to adres en het vervangen van het From adres met een adres in mijn domein zou moeten werken. Maar hoe kan ik dat dan instellen in de mail forwarder?

Bij voorbaat dank,
mvg
Leon

Leon341

Re: Email forward DMARC probleem

Bericht door Leon341 » 17 nov 2018, 12:00

Hallo,
Bovenstaand probleem speelt nog steeds. Zonder reactie ga ik afscheid nemen van Antagonist.
Mvg
Leon

Leon341

Bericht door Leon341 » 17 nov 2018, 15:57

Het probleem lijkt opgelost te zijn, middels een reset van de dns properties. Voor nu even geen actie meer nodig. Ik kijk even aan of het probleem niet terugkomt.

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 19 nov 2018, 14:46

Beste Leon,

Vervelend om te lezen dat je problemen ervaart met het doorsturen van mail. Dat is een probleem wat relatief snel kan ontstaan gezien ontvangende partijen zien dat er iets niet klopt met doorgestuurde mail. De mail dient namelijk direct van de afzender te komen in plaats van via een derde zoals Antagonist.

De snelste manier om dit te verhelpen is door bij de ontvangende zijde waar je jouw mail naar doorstuurt het forwarding adres in te stellen in een 'whitelist' of fiteroptie. Dit zodat doorgestuurde mail wordt doorgelaten.

Krijgt een verzender daarbij nog steeds specifiek de 'DMARC policy' melding? Dat dit gebeurt komt namelijk doordat de verzendende partij mogelijk iets per abuis doet met de DMARC policy en/of het bijbehorende DKIM signen van de e-mail. Merk op dat dit verhaal relatief technisch is.

Met DMARC geeft de verzender aan wat een derden dienen doen als ze een valse mail ontvangen namens een domeinnaam. De verzender geeft nu aan dat de mail dient worden geweigerd gezien deze niet aan de DMARC policy van Yahoo voldoet.

DMARC weigert in geval van Yahoo een mail als deze niet voldoet aan deze twee punten:
- Het SPF-record. Hiermee wordt aangegeven welke partijen namens de domeinnaam mogen mailen. In geval van een forwarder faalt deze check altijd. Dit is inherrent aan de werking van het SPF-record. Er is echter een tweede check die dat af dient te vangen, namelijk:
- Het DKIM-record. Hiermee signeert de oorspronkelijke verzender de e-mail. In de route over het internet langs alle mailservers wordt deze handtekening meegegeven dat de uiteindelijke ontvanger de signering kan controleren. Ook in het geval van forwarding zoals bij Antagonist wordt dit doorgegeven.

Gezien deze tweede check op het DKIM-record ook faalt betekent dit dat de mail niet oorspronkelijk is gesigneerd door Yahoo. Dit wijst op het volgende:
- De mail is (per abuis) niet via Yahoo verzonden. Gebruikt de verzender wel de SMTP-servers of de webmail interface van Yahoo? Indien degene bijvoorbeeld per abuis de SMTP van XS4ALL gebruikt zal de DKIM check falen
- De mail is door Yahoo niet goed gesigneerd. Dit is bij een grote partij zeer onwaarschijnlijk, maar komt wel vaak voor bij kleinere ISP's.

Ik begrijp daarbij dat dit een relatief technisch en algemeen verhaal is. Voor specifieke toelichting of het delen van foutmeldingen die je liever niet openbaar zet kan je altijd gerust een e-mail naar support@antagonist.nl sturen. Op dit forum helpen met name gebruikers elkaar, waardoor niet altijd iemand een antwoord weet op een vraag en in dit geval dus helaas je vraag voor langere tijd bleef open staan.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Plaats reactie