Mogelijkheid om document_root te veranderen

Technische problemen? Hier kun jij jouw vragen stellen!
Forumregels
Check eerst even onze handleiding (http://help.antagonist.nl/) voordat je hier je vraag stelt. Voor de meeste problemen hebben we een oplossing met een zeer uitgebreide uitleg.
Plaats reactie
heppienl
Contacteer:

Mogelijkheid om document_root te veranderen

Bericht door heppienl » 19 mar 2018, 19:37

Beste,

Is er een mogelijkheid om de document_root van apache te veranderen?
Ik zou gebruik willen maken van atomic deployments, en dan zou ik een document_root van /current/public_html willen hebben/maken.

Is zoiets mogelijk met DirectAdmin? Ik kon het nergens vinden, ook niet op het forum.

Hoor het graag,

Edwin

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: Mogelijkheid om document_root te veranderen

Bericht door Joris de Leeuw » 21 mar 2018, 09:20

Beste Edwin,

Binnen onze platform is het technisch gezien niet mogelijk om de vhost van de webserver zomaar aan te passen. Waar bezoekers uitkomen wordt namelijk geheel geautomatiseerd door ons platform geregeld. Hierdoor kunnen wij er automatisch voor zorgen dat websites betrouwbaar en snel werken en daarnaast domeinnamen automatisch en makkelijk kunnen worden toegevoegd.

Indien mogelijk wil ik graag adviseren je deployment direct in de bestaande public_html-map of een submap daarvan te installeren. Gezien dit een makkelijkere en snellere oplossing is.

Ondanks dat je zelf niet de vhost kan aanpassen zijn er wel andere methodes om alsnog bezoekers in een afwijkende locatie uit te laten komen.

De volgende opties kan je bijvoorbeeld gebruiken:

Optie: Via het .htaccess-bestand

Via het .htaccess-bestand kan je bezoekers de website laten laden via een subdirectory zonder dat ze dit door hebben en dit in de adresbalk terug zien. Dit kan bijvoorbeeld op de volgende manier:
  • 1. Login in DirectAdmin
    2. Ga onder Your Account naar de File Manager
    3. Blader door naar domains → je domeinnaam → public_html
    4. Druk bij het .htaccess bestand op edit of maak deze aan onderaan via Create file
    5. Maak je gewenste wijzigingen
    6. Druk op Save
Hoe je daarbij bijvoorbeeld bezoekers op de achtergrond met het .htaccess-bestand naar een afwijkende map kan krijgen kan je lezen op:
- https://stackoverflow.com/questions/941 ... -directory

Optie: Via een symlink

Het is ook mogelijk websitedata te laten laden vanaf een andere locatie dan de public_html-map door gebruik te maken van een symlink. Merk op dat dit niet door ons wordt ondersteund en relatief technisch is. Deze optie is dus vooral aanbevolen als je hier zelf ervaring mee hebt. Indien je hiermee ervaring hebt is dit echter de betrouwbaarste en snelst werkende oplossing.

In dit geval zul je zelf een symlink dienen aan te maken tussen de bestaande public_html-map en je afwijkende map. Deze symlinks kan je aanmaken via SSH.

Hopende dat deze tips je verder kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

heppienl
Contacteer:

Re: Mogelijkheid om document_root te veranderen

Bericht door heppienl » 23 mar 2018, 07:28

Jammer dat het niet out of the box zou werken, maar ik ga proberen het weekend wat uit te proberen adhv jouw 2 opties.

Dank je wel!

Edwin

Plaats reactie