Reset password phpMyAdmin mogelijk?

Technische problemen? Hier kun jij jouw vragen stellen!
Forumregels
Check eerst even onze handleiding (http://help.antagonist.nl/) voordat je hier je vraag stelt. Voor de meeste problemen hebben we een oplossing met een zeer uitgebreide uitleg.
Plaats reactie
r-p

Reset password phpMyAdmin mogelijk?

Bericht door r-p » 06 okt 2018, 22:31

Vooraf alvast mijn excuses voor het gebrek aan kennis...

Ik heb sinds een paar dagen het beheer over een klein (maar zeer gewaardeerd en essentieel) forum overgenomen omdat de vorige beheerder zich terug wil trekken en er vrijwel geen tijd meer aan kan/wil besteden. Ik heb wel wat software kennis, maar die is beperkt. Iemand moet het echter doen van het zeer geringe aantal beschikbare mensen.

Nu wil ik recaptcha updaten (staat nog op versie 1, dus er kunnen zich al een poos geen nieuwe mensen meer aanmelden...)

Ik vermoed dat ik daarvoor in phpMyAdmin moet zijn.(1)
Klopt (1)?

Maar als ik daar ik wil loggen, kan ik dat niet doen met mijn Antagonist gegevens en ik kan ook niet selecteren om het wachtwoord te resetten (2). Ik had uit de help-functie van Antagonist begrepen dat *alle* wachtwoorden te resetten waren mits je email maar goed staat in de gegevens, maar bij deze zie ik dus even niet in hoe dit te doen.
En wat moet ik met (2)?

Uiteraard heb ik online gezocht en niets nuttigs gevonden, maar mocht deze info wel beschikbaar zijn, is een link uiteraard al een grote hulp!

Sinus

Re: Reset password phpMyAdmin mogelijk?

Bericht door Sinus » 07 okt 2018, 13:11

Phpmyadmin wachtwoord wijzigen:
1 - Login op je directadmin en klik op 'MySQL Management'.
2- Selecteer (klik op) de database waarvan je het wachtwoord wilt wijzigen en vervolgens klik je op 'Modify Password'. Daar stel je het nieuwe wachtwoord in.
Vergeet niet om ook het nieuwe password te wijzigen in de config file van je forum, anders is je forum offline.

Nu wil ik recaptcha updaten (staat nog op versie 1, dus er kunnen zich al een poos geen nieuwe mensen meer aanmelden...)
Welk forum draai je phpbb?

Reno

Bericht door Reno » 07 okt 2018, 15:58

1. phpMyAdmin gaat je niet helpen om recaptcha te updaten. PMA is een database viewer waarin je opgeslagen gegevens kunt inzien die door je applicaties worden gebruikt. Recaptcha is een functionliteit wat via de servers van Google loopt, dus je hoeft in principe ook niks op te slaan.

Afhankelijk van je applicatie zul je een nieuwe plugin moeten installeren, dan wel uploaden via ftp, mits deze reeds publiekelijk beschikbaar is.

2. Als je naar sXXX.webhostingserver.nl:2223 gaat, waarbij XXX je servernummer is, kun je inloggen op Direct Admin waarin je je site kunt beheren. Hierin kun je vervolgens ook database wachtwoorden aanpassen zoals Sinus al aangaf.

Succes.

r-p

Bericht door r-p » 07 okt 2018, 22:28

Dank voor de korte les "Forum voor dummies".

- Zojuist geprobeerd via klikken op Sxxx.webhostingserver.... geprobeerd in te loggen op DirectAdmin: vraagt om wachtwoord.
- Toen geklikt op "Beheer hostingpakket" en dan logt hij automatisch in op DirectAdmin.

Dan ben je mij al weer ene beetje kwijt: via de ene weg een wachtwoord nodig, via de andere niet :lol:

Ik heb de database gedownload dus zal daar wat in neuzen zonder dat ik wat kan verstieren.

Sinus: zoek je domweg het forum zelf (de forumnaam)?
PHP is nu versie 5.6 dus dat zal binnenkort ook wel geüpdatet moeten worden?
Forum is "phpbb", ik dacht dat dit gewoon de forumsoftware is die optisch een paar opties heeft, maar verder simpelweg "phpbb" heet (en geen fluxbb of zo).

Ik heb in DirectAdmin onder Installatron Application Installer gekeken, maar daar staat niets geïnstalleerd, dus ik zoek nog verder waar recaptcha verstopt zit.

Ga morgen verder lezen.

Sinus

Bericht door Sinus » 08 okt 2018, 14:16

Je regelt de recaptcha instellingen niet via je PhpMyAdmin, maar via het beheerdersoverzicht van je forum zelf.

In jou geval zou ik het volgende adviseren:
Login op je forum en daarna helemaal onderaan klik je op 'Beheerderspaneel' en log je nogmaals in.
Vervolgens klik je aan de linkerzijde op: Forum instellingen - Spambot preventie.
Daar zie je staan: Geïnstalleerde plug-ins: reCaptcha, verander deze in (dropdown menu): V&A (vraag en antwoord).
Vervolgens klik je op instellen en toevoegen.
Bij toevoegen bedenk je zelf een vraag en antwoord. Bv; Hoe heet onze koningin? En sla deze instelling op.
Als het goed is krijgen nieuwe leden nu de door jou ingevulde vraag te zien tijdens het registreren.
Met deze instelling voorkom je automatische registraties door spambots.

Forum updaten:
Je gebruikt phpBB forumsoftware dat draait op PHP versie 5.6, dat betekent dat je forum nodig moet worden ge-update! De nieuwste PhpBB forumsoftware is versie is 3.2.3 en draait op php 7.2.*.

Voor meer informatie over het updateproces en phpBB in het algemeen verwijs ik je graag door naar: https://www.phpbb.nl/forums/page/phpbb

r-p

Bericht door r-p » 08 okt 2018, 21:51

Wederom bedankt. Ik heb van de vorige beheerder de site 'gekregen' via Antagonist, vandaar dat ik dit soort opties hier zocht (alles op zijn aanraden). Dus hosting e.d. staat nu wel op mijn naam, maar ik vermoed dat hij me in het forum zelf dus nog toe moet voegen aan de beheerders, want ik zie de lijst beheerders als ik op het forum zelf inlog, maar kan daar niet nogmaals inloggen (en sta ook niet in die lijst).

Ik neem even contact met hem op.

Plaats reactie