Adressenboek synchroniseren op telefoon

Technische problemen? Hier kun jij jouw vragen stellen!
Forumregels
Check eerst even onze handleiding (http://help.antagonist.nl/) voordat je hier je vraag stelt. Voor de meeste problemen hebben we een oplossing met een zeer uitgebreide uitleg.
Plaats reactie
TPFKAS

Adressenboek synchroniseren op telefoon

Bericht door TPFKAS » 09 dec 2018, 15:30

Hallo,

Is er op een of andere manier een methode om mijn adressenboek in de mail van Antagonist te synchroniseren met mijn mobiele telefoon?
Ik mail regelmatig vanaf mijn telefoon en gebruik daarvoor een email-app (Auqamail) waarop ik op basis van imap mijn mail binnenhaal en synchroniseer.

Reno

Re: Adressenboek synchroniseren op telefoon

Bericht door Reno » 10 dec 2018, 01:13

Nee, dat is niet mogelijk via het IMAP protocol. Ook niet via het pop protocol trouwens. Hiervoor zul je een andere dienst moeten afsluiten die dit wel biedt, zoals Gsuite van Google of office365 van Microsoft.

TPFKAS

Bericht door TPFKAS » 11 dec 2018, 10:17

Ja, dat dat via IMAP niet kan was bij mij bekend. Ik heb al een keer gekeken naar Gsuite of Office365, maar dat vind ik te duur alleen om mijn contactpersonen gesynchroniseerd te houden.
Wat ik me afvraag: is er een bepaalde manier waarop Antagonist contactpersonen opslaat op hun server dat ze ook bereikbaar zijn voor bijvoorbeeld een app.

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 11 dec 2018, 12:59

Hallo heren.

Wat Reno aangeeft klopt. Bij Antagonist gebruiken wij IMAP om mail te synchroniseren. Deze techniek werkt puur voor het synchroniseren van mail. Andere zaken synchroniseren zoals agenda's of bestanden kan IMAP niet.

Om agenda's en contacten te synchrnoniseren heb je andere technieken zoals CalDav en CardDav nodig. Deze worden nog niet door onze mailplatform ondersteund. Dit staat wel als wens genoteerd, maar op dit moment hebben we hier nog geen concrete plannen voor.

Merk op dat je zelf wel een systeem kan installeren met CalDav. Dit is relatief technisch, maar zo kan je wel dus agenda's synchroniseren mocht je dat wensen en je iets als het gebruik van G Suite, iCloud of Gmail geen oplossing voor je zijn.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

TPFKAS

Bericht door TPFKAS » 11 dec 2018, 13:35

Hallo Joris,

Het gaat me puur om contactpersonen (agenda is iets dat wel nice to have is, maar op dit moment heb ik die behoefte niet).
Op zich ben ik niet bang om een beetje in de techniek te duiken, maar kun je me dan iets verder helpen hoe ik dan iets als CardDav zou kunnen installeren op de server? Ik zie het niet staan als een van de applicaties in de bibliotheek.

Benny

Bericht door Benny » 28 dec 2018, 21:58

Mocht je toevallig de beschikking hebben over een Synology NAS dan kun je hier vrij eenvoudig een CardDav en CalDav server op installeren. Sync met Outlook werkt uitstekend (via plugin). Voor Android heb je de app Davdroid nodig. Werkt ook prima, Voor Thunderbird is er CardBook. Dit werkt wel maar er met beperkingen.

TPFKAS

Bericht door TPFKAS » 29 dec 2018, 14:46

Ja, toevallig heb ik die. :-)
Maar dan is het adresboek dan niet gekoppeld aan het mail account bij Antagonist of wel? Of moet ik dan de mail op een of andere manier via een mailserver op mijn NAS laten lopen?

Benny

Bericht door Benny » 29 dec 2018, 21:41

Zoals ik het gebruik, is de Carddav en Caldav server op de NAS de basis van het adresboek en de agenda. Mijn apparaten zoals PC met Outlook, laptop met Thunderbird en mijn Android smartphone synchroniseren hiermee.
Dit staat los van de e-mail. De mail in mijn domein bij Antagonist synchroniseer ik op alle apparaten via imap.
Als je nadere info wilt of vragen hebt hoe ik e.e.a heb ingericht, stuur me dan een pb als dat kan via dit forum (??).

TPFKAS

Bericht door TPFKAS » 31 dec 2018, 13:52

Hallo Benny,

Dank voor je bericht en ook heel vriendelijk om hulp aan te bieden.
Wat ik graag zou willen is synchronisatie van een adressenboek dat gekoppeld is aan dit email-account, omdat ook ik soms ook gebruik maak van de Antagonist webmail en dit een account is dat ook door meerdere personen gebruikt wordt.

Voor synchronisatie van niet gekoppelde adressen gebruik ik Google apps. Dat is allemaal gemakkelijker en bedrijfszekerder dan een eigen CardDav op een NAS.
Ik ben een van de gelukkigen die nog een gratis Google-apps account heeft. :-)
Ik heb bij Antagonist ook een ander account dat ik destijds zo heb ingesteld dat de mail via Google loopt. Dat was toen gratis en Google heeft beloofd dat ze die oude accounts respecteren en altijd gratis laten blijven.

Misschien dat ik uit pure interesse nog eens CardDav ga opzetten op mijn NAS. Mocht ik daar tegen problemen aanlopen PB ik je nog wel een keer. :-)

johanbove
Contacteer:

Bericht door johanbove » 09 aug 2019, 21:52

Joris de Leeuw schreef:
11 dec 2018, 12:59
Om agenda's en contacten te synchrnoniseren heb je andere technieken zoals CalDav en CardDav nodig. Deze worden nog niet door onze mailplatform ondersteund. Dit staat wel als wens genoteerd, maar op dit moment hebben we hier nog geen concrete plannen voor.

Merk op dat je zelf wel een systeem kan installeren met CalDav. Dit is relatief technisch, maar zo kan je wel dus agenda's synchroniseren mocht je dat wensen en je iets als het gebruik van G Suite, iCloud of Gmail geen oplossing voor je zijn.
Ik zou hier graag mijn +1 aan toevoegen.

Joris, wat is de beste manier dan voor ons om CalDAV te installeren voor ons?

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 12 aug 2019, 11:09

Wij bieden hier op dit moment nog zelf geen ondersteuning voor al is het, al wel zeer technisch, wel mogelijk zelf CalDav te installeren.

Al heb ik het niet getest kan je bijvoorbeeld kijken naar: http://sabre.io/
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Plaats reactie