MYSQL - performance_schema

Technische problemen? Hier kun jij jouw vragen stellen!
Forumregels
Check eerst even onze handleiding (http://help.antagonist.nl/) voordat je hier je vraag stelt. Voor de meeste problemen hebben we een oplossing met een zeer uitgebreide uitleg.
Plaats reactie
DJ_Megastylez

MYSQL - performance_schema

Bericht door DJ_Megastylez » 27 okt 2019, 12:27

Beste forumgebruikers,

Ik ervaar geen problemen momenteel met de performance, maar ik wil er op gaan monitoren zodat ik kan ingrijpen voordat er überhaupt een performance probleem ontstaat. Nu weet ik dat MSYQL sinds 5.5 performance_schema ondersteunt en vanaf versie 5.6 deze standaard aan staat bij configuraties. Ik zie dat het bij Antagonist uitgeschakeld is: "performance schema": OFF. Ik weet ook dat je deze variabele alleen kan omzetten door een server herstart te doen.

Is er een reden waarom deze uit staat? Uiteraard kan je zelf al onderzoek doen met de EXPLAIN-parameter en metingen opnemen in pagina's, maar er is een schat aan informatie uit het performance schema te halen waardoor je nog eerder kan signaleren welke query's mogelijk een performance probleem gaan opleveren.

Als er geen specifieke reden is waarom deze uit staat, hoe is deze dan in te schakelen? Als er een specifieke reden is waarom deze uit staat, heeft iemand dan nog ideeën hoe je op een andere manier de performance kan meten en kan zien welke query's de meeste tijd opslokken?

Alvast bedankt!

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: MYSQL - performance_schema

Bericht door Joris de Leeuw » 28 okt 2019, 15:06

Hallo DJ Megastyles,

De functie performance_schema staat bewust uit op onze platform. Het bijhouden van wat traag in een database werkt gaat namelijk flink ten nadelen van de reactiesnelheid van de MySQL-server.

Mocht je wensen debuggen en testen is onze advies dat op een testomgeving of lokale omgeving te doen zodat dit soort uitgebreide technische tests geen impact hebben op de resources van je productiewebsite.

Je kan bijvoorbeeld XAMMP installeren op je eigen computer zodat je zelf een webserver hebt inclusief PHP, MySQL en phpMyAdmin: https://www.apachefriends.org/index.html

Overigens kan je met andere stappen ook al flink performance winst behalen met je database en hoe snel queries reageren. De volgende stappen helpen vaak in het flink sneller maken van een database en website:
- Database optimaliseren en tabellen omzetten naar InnoDB:
- Tabellen opruimen en archiveren waar mogelijk
- Indexen toepassen in tabellen waar nuttig: http://www.mysqltutorial.org/mysql-inde ... ate-index/
- Overschakelen op een nieuwere PHP-versie
- Caching configureren zodat complexe acties op je database worden onthouden. Bij voorkeur met Redis
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

DJ_Megastylez

Re: MYSQL - performance_schema

Bericht door DJ_Megastylez » 28 okt 2019, 19:55

Hoi Joris,

Dank voor je reactie. Ik ga met een lokale installatie aan de slag!

Plaats reactie