Pagina 1 van 1

Spam filtering

Geplaatst: 07 dec 2019, 11:27
door Marve
Ik heb een domein bij Antagonist dat ik gebruik voor mezelf en wat mailboxen en forwarders voor familieleden.

Wat me op valt is dat ik nauwelijks spam krijg (minder dan één per week) en dat zo af en toe familieleden aangeven email te missen. Dan zou je zeggen, het spamfilter staat te strak afgesteld maar in DirectAdmin onder "Spam" staat niets aan:

Afbeelding

Spamassassin heb ik niet enabled, als ik het Spamassassin open krijg ik: "SpamAssassin is not currently enabled."

Wat is er aan de hand? Bijna geen spam is fijn maar het lijkt mij alsof er toch gefilterd wordt en dat werkt goed maar laat af-en-toe wat steken vallen door spam-achtige maar wel gewenste e-mails toch te blokken.

Ik ben benieuwd hoeveel spam andere gebruikers zien.

Zag ook zie https://forum.antagonist.nl/viewtopic.php?f=7&t=14909, ik ben benieuwd welke mechanismes toch nog aan staan om de spam in toom te houden.

Re: Spam filtering

Geplaatst: 09 dec 2019, 12:22
door Joris de Leeuw
Hallo Marve,

Enkel indien andere (spam)partijen jouw mailadres kennen zul je over tijd ook spam gaan zien in een inbox.

De oorzaak is vaak omdat je e-mailadres openbaar op een website wordt genoemd. Dan wordt je mailadres ook (ongevraagd) opgenomen in lijsten van partijen die dat interessant vinden.

Zo lang je dus terughoudend met je mailadres omgaat zul je over het algemeen weinig spam zien.

Overigens bevelen wij wel altijd aan SpamAssassin te gebruiken. In dat geval weet je zeker dat de meeste ongewenste mail wordt weggefilterd.