Forward komt niet aan

Technische problemen? Hier kun jij jouw vragen stellen!
Forumregels
Check eerst even onze handleiding (http://help.antagonist.nl/) voordat je hier je vraag stelt. Voor de meeste problemen hebben we een oplossing met een zeer uitgebreide uitleg.
Plaats reactie
peterhva

Forward komt niet aan

Bericht door peterhva » 31 dec 2019, 10:58

Hallo,
Voor een domein bij een andere provider heb ik een forward ingesteld naar mijn domein e-mail adres bij Antagonist.
Sinds gisteren komt deze mail echter niet meer aan, ook niet in de spambox.
Als ik mail verstuur krijg ik ook geen foutmelding.
Als ik de forward naar een derde domein/provider stuur komt deze wel aan.
Mail rechtstreeks gestuurd aan mijn domein e-mail adres bij Antagonist komt wel aan.
Waar blijft de mail die is geforward naar mijn e-mail adres bij Antagonist?
Groet,
Peter

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: Forward komt niet aan

Bericht door Joris de Leeuw » 02 jan 2020, 08:53

Hallo Peter,

Vervelend om te lezen dat een forwarder niet aankomt.

Het beste kan je navragen bij de partij waar de forwarder staat ingesteld of ze iets kunnen zien in de logboeken van wat er met de doorgestuurde mail gebeurd.

Het klinkt er echter op dat de externe provider per abuis 'local delivery' heeft aan staan voor een van je domeinnamen en door deze reden de mail niet naar de buitenwereld (Antagonist in dit geval) wordt doorgestuurd, maar lokaal blijft hangen bij de externe provider. Dat is een veel voorkomende fout indien een domeinnaam staat verspreid over meerdere partijen.

Mocht er toch iets anders aan de hand zijn zou dit ook uit de logboeken van de partij die de forwarder beheerd dienen blijken. Zo wordt de oorzaak snel duidelijk.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

peterhva

Bericht door peterhva » 02 jan 2020, 11:34

Dag Joris,

Bedankt voor je reactie.

Er staat geen 'local delivery' aan.
Als ik de mail forward naar een ander, niet Antagonist, mail adres komt deze wel aan.

Twee vragen:
- kan mail door Antagonist geweigerd worden zodat deze zelfs niet in de spambox komt maar "gedropt" wordt?
(en is dit te zien?)
- kan ik een veilige afzender instellen waarvan mail gewoon in de inbox wordt afgeleverd?

Groet,
Peter

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 02 jan 2020, 14:42

Beste Peter,

Gezien dit soort problemen door vele oorzaken kunnen bestaan is het lastig om gericht antwoord te geven op jouw vragen.

Het beste kan je navragen bij de partij waar nu de forwarder staat ingesteld in de logboeken te kijken (vaak bieden partijen hier ook een optie voor!). Op die manier kan je zien wat er gebeurt en hoeven we niet enkel te gissen. Zo ben je sneller bij de oorzaak en voorkom je dat je naar punten gaat kijken die mogelijk geen verband hebben.

Indien echter onze (of een andere) mailserver een mail weigert zal je altijd een bounce melding terug krijgen, waardoor je weet wat er mis gaat. Ook zul je dit dienen terug zien in de logboeken bij de partij waar de forwarder staat ingesteld.

Mocht je een gericht antwoord wensen kan je het beste e-mailen naar onze support met een specifiek voorbeeld en eventuele logging van een e-mail. Dan kunnen we gerichter helpen uitzoeken wat er gebeurt.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

peterhva

Bericht door peterhva » 02 jan 2020, 14:51

Hallo Joris,
De term bounce kan ik goed gebruiken in mijn vraag, bedankt.
Ik laat weten wat er uitkomt.
Groet,
Peter

peterhva

Bericht door peterhva » 02 jan 2020, 15:03

Hallo Joris,

Om in mijn vraag een redelijk exact tijdstip mee te nemen heb ik de forward nogmaals getest.
Nu werkt het wel weer.
Geen verschillen aan de client kant.
Mijn oorspronkelijke vraag is dus niet (meer) reproduceerbaar.
Ergens tussen 30-12-2020, 15:52 en 31-12-2019, 12:58 werkte het in elk geval niet.
Daarna niet meer geprobeerd tot nu.

De vraag of ik een veilige afzender kan instellen waarvan mail altijd in de inbox wordt afgeleverd staat nog open.

Groet,
Peter

Hiranthi Herlaar
Antagonist staff

Bericht door Hiranthi Herlaar » 02 jan 2020, 16:02

Hoi Peter,

Je kunt binnen DirectAdmin e-mailadressen binnen SpamAssassin aan de whitelist toevoegen: https://www.antagonist.nl/help/nl/email ... twhitelist

Of berichten vanaf het ingestelde e-mailadres (of wildcard e-mailadres) ook inderdaad door SpamAssassin toegelaten kunnen worden, is echter afhankelijk van verschillende zaken aan de kant van de verzendende partij.

Onze blogs zijn vooral gericht op instellingen ed. bij klanten van ons, maar kunnen natuurlijk ook als leidraad gebruikt worden voor partijen die de mail niet via ons actief hebben:
- https://www.antagonist.nl/blog/2019/06/mail-in-spam/
- https://www.antagonist.nl/blog/2016/11/spf-record/
Met vriendelijke groet,

Hiranthi Herlaar
Antagonist staff

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 02 jan 2020, 16:06

Hallo Peter,

Fijn om te lezen dat het probleem niet meer speelt.

Mocht je de oorzaak van het probleem nog willen achterhalen kan je het beste in de logboeken kijken bij de partij waar de forwarder wordt verwerkt. Dit om te voorkomen dat je aan symtoonbestrijding gaat doen.

Mede daarom wil ik ook niet aanraden een afzender te 'whitelisten'. Hierdoor vertrouw je namelijk altijd een e-mail van een specifieke afzender, zelfs al is de afzender vals!

Mocht je toch een afzender e-mailadres wensen whitelisten kan dat met SpamAssassin:
- https://www.antagonist.nl/help/nl/email ... twhitelist

Mijn advies is daarom ook de oorzaak uit te zoeken dat dit speelde. Zo wordt de oorzaak duidelijk zodat je herhaling voor de toekomst ook daadwerkelijk kan worden voorkomen.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Plaats reactie