Wat doet het puntje bij een DNS NS record?

Technische problemen? Hier kun jij jouw vragen stellen!
Forumregels
Check eerst onze helpsectie (https://www.antagonist.nl/help) voordat je hier een vraag stelt. Voor de meeste vragen hebben we uitgebreide handleidingen met uitleg.
Plaats reactie
ramonvermeulen

Wat doet het puntje bij een DNS NS record?

Bericht door ramonvermeulen » 10 dec 2020, 14:51

Ik wil graag de cloudflare DNS gaan gebruiken op mijn website om de snelheid nog iets te verhogen. Nu vroeg ik mij af, wat doet het puntje achter een NS DNS record.

V.B.:
roan.ns.cloudflare.com.
of
roan.ns.cloudflare.com

Nu ben ik voor het eerste record gegaan omdat ik zag dat de vooraf ingestelde nameservers ook met een punt op het einde er in stonden, maar wilde eigenlijk even checken of ik het goed heb gedaan en wat het verschil is. :P

Heb de records namelijk ruim 24 uur geleden aangepast, en cloudflare geeft aan dat ze nog niet gedetecteerd zijn. Wat ik vreemd vind, gezien een DNS change meestal wel binnen 24 uur is opgepakt.

Hiranthi Herlaar
Antagonist staff

Re: Wat doet het puntje bij een DNS NS record?

Bericht door Hiranthi Herlaar » 10 dec 2020, 16:22

Hoi Ramon,

De eindpunt bij de naam of waarde van een DNS-record geeft aan dat dit het einde van een volledig domein is. Wanneer die eindpunt er niet staat, wordt hetgeen er is opgegeven herkend als subdomein (van het domein waar dit bij ingesteld staat).

Wanneer je 'roan.ns.cloudflare.com' instelt, zou dit bij het domein voorbeeld.nl dus worden gezien als het subdomein: roan.ns.cloudflare.com.voorbeeld.nl
En 'roan.ns.cloudflare.com.' zou dan wel als roan.ns.cloudflare.com herkend worden.

Wat het wijzigen van de nameservers betreft, is het overigens van belang dat dit binnen Mijn Antagonist wordt gedaan:
- https://www.antagonist.nl/help/nl/domai ... ameservers
Met vriendelijke groet,

Hiranthi Herlaar
Antagonist staff

Plaats reactie