FTP-ES (Explicit encryption) werkt(e) niet. Snapt iemand het?

Technische problemen? Hier kun jij jouw vragen stellen!
Forumregels
Check eerst onze helpsectie (https://www.antagonist.nl/help) voordat je hier een vraag stelt. Voor de meeste vragen hebben we uitgebreide handleidingen met uitleg.
Plaats reactie
ruphoff
Contacteer:

FTP-ES (Explicit encryption) werkt(e) niet. Snapt iemand het?

Bericht door ruphoff » 11 jun 2021, 10:28

Nee, het werkte (verleden tijd) niet maar is er iemand die dit nog snapt.
Ergens medio 2020 werd het crypto certificaat vervangen. Vanaf dat moment werkte FTP-ES op mijn beide telefoons, Motorola Moto G5 plus en Motorola Moto G7 plus niet meer. Surprise: op mijn Samsung tablet uit 2015, met Android 7 bleef alles correct werken.
Dader Motorola? De telefoons draaien op resp. Android 8 en Android 10.

Contact met de leveranciers van de software: Dat certificaat wordt niet geaccepteerd door Motorola. Daar hield ik het dan maar op. Maar toch vreemd, want het is toch hetzelfde certificaat, althans dezelfde uitgever, waarmee ook AQUA-mail werkt.

Deze maand een nieuwe Samsung Galaxy A52 4G gekocht. Ik haat eigenlijk Samsung, maar 4 jaar Updates, daar kan Motorola niet tegenop. Maar BALEN. FTP-ES naar Antagonist vertikte het nog steeds.

Vandaag, misschien had het eerder gekund, eens opnieuw geprobeerd. En tot mijn verrassing begint alle software met het tonen van een nieuwe certificaat, met de vraag of ik het wil, accpeteren.

Kan iemand nog verklaren wat er in vredesnaam aan de hand is geweest, waardoor ik bijna een jaar niet met mijn telefoons bij de data op de site kon?
Vr.gr,
Ruud Uphoff
(uit trollystad)

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: FTP-ES (Explicit encryption) werkt(e) niet. Snapt iemand het?

Bericht door Joris de Leeuw » 14 jun 2021, 15:07

Beste Ruud,

Het is lastig om te zeggen waarom dit speelde, maar in het algemeen komt dit door:

- Per abuis maken van afwijkende instellingen. Zorg bij verbinden van FTP dat je altijd de volledige server-naam gebruikt
- Je apparaat is niet up-to-date. Ekel indien het besturingsysteem in afgelopen 2 jaar een update heeft gehad zal die moderne certificaten en standaarden begrijpen
- Er klopt iets niet in je Certificate Bundle op je apparaat. In principe hoort die up-to-date te blijven als je het besturingsysteem bijwerkt.
- De tijd/datum van je apparaat klopt niet
- Een VPN verbinding, proxy verbinding, tor verbinding of andere beveiliging zorgt ervoor dat je niet direct met ons verbind
- Je wordt afgeluisterd (zeer onwaarschijnlijk)

Omdat je aangeeft iets met een 'crypto certificaat' te hebben gedaan kan het er op wijzen dat overige certificaten op je telefoon niet meer kloppen. Hoe je dat echter op een Motorola telefoon kan bijwerken durf ik niet te zeggen. Normaal gesproken is het een simpele software update.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Plaats reactie