Een ongeldige JSON-fout in WordPress

Technische problemen? Hier kun jij jouw vragen stellen!
Forumregels
Check eerst onze helpsectie (https://www.antagonist.nl/help) voordat je hier een vraag stelt. Voor de meeste vragen hebben we uitgebreide handleidingen met uitleg.
Plaats reactie
Winged Wolf
Contacteer:

Een ongeldige JSON-fout in WordPress

Bericht door Winged Wolf » 09 jul 2022, 17:57

Mijn man en ik hebben een probleem met het uploaden van foto's op onze Wordpress-sites.
Ik heb dit probleem sinds de server-verhuizing, mijn man heeft dit probleem al twee maanden.

Het gaat om een ongeldige JSON-fout in WordPress.

Mijn man typt dan een stukje tekst, upload dan een foto, foto verschijnt, hij typt verder en upload dan weer een foto. Dit werkt niet meer op deze manier, want dan komt de JSON fout. Die foto komt later wel in de mediabibliotheek, maar niet in de blogpost

Ik heb het volgende gedaan (met behulp van deze website mundocms.com)

1. De Wordpress URL gecontroleerd.
Deze staan goed.

2. Vaste permalink-structuur
Nadat ik dit had verandert, liep mijn man zijn blog niet goed en heb ik alles weer terug gezet.

3. Genereer het wordpress .htaccess bestand
Ik moest daarna een backup terug zetten, want de blogpost waren niet meer individueel te bekijken.

4. Bekijk het REST API-foutopsporingslogboek
Daar begreep ik niks van, dus dat heb ik niet bekeken

5. Schakel alle Wordpress plugins uit
Dat heb ik gedaan en dat bracht geen verandering

6. De klassieke editor
Die kan niet meer dan drie foto's te gelijk aan. En nu we de Gutenberg-editor gewend zijn, komt de klassieke editor een beetje primitief over.

7. Overschakelen naar een klassiek thema
Dit werkte ook niet. De JSON fout bleef terug komen

We zijn nu echt ten einde raad. Mijn man wil nu zelfs na twee jaar zijn blog weggooien omdat het te lang duurt voordat zijn foto's in de blogpost staan, als deze foto's al verschijnen.
Wie kan ons helpen?

---

Edit van 10-7:
Ik heb de plugin "Essential Content Types" van Catch Plugins ge-deactiveerd.
Mijn man post foto's van 4160 x 3120. Als ik een testbericht maakt, dan wordt een foto van 1024 x 576 meteen geplaatst en de grote foto (van 4160 x 3120) blijft laden en geeft dan later een "De reactie is geen geldige JSON-reactie." melding.
De oplossing zit dus in het formaat van de foto's, maar dit was (zo ongeveer) 2 maanden geleden geen issue.
Once is a chance
Twice is coincidence
Third time is a pattern

Tommy78

Re: Een ongeldige JSON-fout in WordPress

Bericht door Tommy78 » 11 jul 2022, 18:59

Hallo,
Een aantal vragen:
  1. Geeft de Sitediagnose van Wordpress (fout)meldingen en zo ja, welke? (Sitediagnose vind je in het WordPress-dashboard onder Gereedschap > Sitediagnose)
  2. Kun je de Mediabibliotheek benaderen in het WordPress-dashboard en laat deze de media-bestanden allemaal zien, ook in de rasterweegave (dus met grote voorbeeldafbeeldingen)?
  3. De bestanden in de resolutie 4160 x 3120 die je upload, verschijnen deze wel in de mediabibiliotheek of helemaal niet?
  4. Je geeft aan de "Essential Content Types"-plugin te hebben gedeactiveerd. Maakt dit verschil?
  5. Wat is de bestandsgrootte (in Mb) van de foto's in de resolutie van 4160x3120 en is deze lager dan de uploadlimiet?
  6. Staan in het foutenlogboek nog foutmeldingen ten tijden van het uploaden van de bestanden? Lees hier hoe je het foutenlogboek raadpleegt)?

Winged Wolf
Contacteer:

Bericht door Winged Wolf » 13 jul 2022, 08:04

Beste Tommy,

Dank je wel voor je reactie.

Het uploaden van een foto in een blogpost geeft deze foutmelding. Maar ondanks de foutmelding komt de foto wel in de mediabibliotheek terecht. Het is dan wel mogelijk om de desbetreffende foto vanuit de mediabibliotheek in de blogpost te zetten.
Alles van de grootte 1024 x 576 doet het wel meteen vanuit de upload.

Ik zal proberen om overal een antwoord op te geven:

1. Geeft de Sitediagnose van Wordpress (fout)meldingen en zo ja, welke? (Sitediagnose vind je in het WordPress-dashboard onder Gereedschap > Sitediagnose)

De Sitediagnose geeft aan dat alles prima is. (Prima! Alles hier loopt gesmeerd.)

2. Kun je de Mediabibliotheek benaderen in het WordPress-dashboard en laat deze de media-bestanden allemaal zien, ook in de rasterweegave (dus met grote voorbeeldafbeeldingen)?

Ja, ik kan alles in de rasterweergave van de mediabibliotheek bekijken en ik kan de mediabibliotheek ook bereiken via het Wordpress-dashboard.

3. De bestanden in de resolutie 4160 x 3120 die je upload, verschijnen deze wel in de mediabibiliotheek of helemaal niet?

Ja, ook de grote resolutie bestanden verschijnen in de mediabibliotheek.

4. Je geeft aan de "Essential Content Types"-plugin te hebben gedeactiveerd. Maakt dit verschil?

Nee, dit maakte geen verschil. Ik heb dit net weer getest. De plugin staat ook weer op 'actief'.

5. Wat is de bestandsgrootte (in Mb) van de foto's in de resolutie van 4160x3120 en is deze lager dan de uploadlimiet?

Het aantal MB's van de foto's zit tussen de 5,5MB en de 3MB. Het upload limit is 32MB, dus in theorie kan dat het probleem niet zijn.

6. Staan in het foutenlogboek nog foutmeldingen ten tijden van het uploaden van de bestanden? Lees hier hoe je het foutenlogboek raadpleegt)?

De fouten van de vorige keer staan er niet meer, maar ik heb zojuist nog een poging gedaan en dit is de foutmelding:

Code: Selecteer alles

Wed Jul 13 09:45:02.041494 2022] 
[lsapi:error] [pid 1550790:tid 140434676274944] [client 2a02:a213:2ac1:8600:fc57:3ecc:b5d5:e991:60097] [host www.thetankpainter.nl] 
Error on sending request(POST /wp-json/wp/v2/media?_locale=user HTTP/2.0); uri(/index.php?_locale=user) content-length(3281535): ReceiveAckHdr: nothing to read from backend (LVE ID 1348), check http://docs.cloudlinux.com/mod_lsapi_troubleshooting.html, referer: https://www.thetankpainter.nl/wp-admin/post-new.php

Code: Selecteer alles

[Wed Jul 13 09:49:18.054242 2022] 
[lsapi:error] [pid 1638666:tid 140434667882240] [client 2a02:a213:2ac1:8600:fc57:3ecc:b5d5:e991:60122] [host www.thetankpainter.nl] 
Error on sending request(POST /wp-json/wp/v2/media?_locale=user HTTP/2.0); uri(/index.php?_locale=user) content-length(3172149): ReceiveAckHdr: nothing to read from backend (LVE ID 1348), check http://docs.cloudlinux.com/mod_lsapi_troubleshooting.html, referer: https://www.thetankpainter.nl/wp-admin/post.php?post=1709&action=edit
Once is a chance
Twice is coincidence
Third time is a pattern

Tommy78

Bericht door Tommy78 » 13 jul 2022, 10:14

Op basis van de meldingen in het foutenlogboek vermoed ik dat er toch iets niet in de haak is met je hostingpakket, aangezien de melding verwijst naar de documentatie van CloudLinux (de systeemsoftware van Antagonist).
Ik denk dat je het beste contact kunt zoeken met de support en daarbij ook de meldingen uit het foutenlogboek meestuurt en eventueel verwijst naar dit forumtopic.

Winged Wolf
Contacteer:

Bericht door Winged Wolf » 13 jul 2022, 12:19

Okee. Dank je wel voor het nakijken van de foutmelding.
Ik ga de support een mailtje sturen.
Once is a chance
Twice is coincidence
Third time is a pattern

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 14 jul 2022, 11:43

Hallo Winged Wolf,

Voor een gericht antwoord en advies kan je inderdaad beste met onze support contact opnemen.

Wel kan ik algemeen vertellen waarom die foutmelding ontstaat. Het geeft namelijk aan dat PHP een achterliggend script geheel is gestopt, omdat deze door een kritiek probleem is vastgelopen. Dit is een relatief verwarrende foutmelding en heeft vaak te maken met het bereiken van PHP-limieten en -instellingen.

Doorgaans is een plugin of script met afwijkende PHP-eisen de oorzaak. Het is goed om na te gaan of de PHP-instellingen moeten worden aangepast of opgehoogd. Houd er ook rekening mee dat dit gedrag kan komen door en inefficiënt script of incorrect werkende script. Waar mogelijk is het aanbevolen dit soort zware PHP-scripts aan te passen of als het om een slecht functionerende plugin gaat die te schrappen en te kiezen voor een alternatief.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Winged Wolf
Contacteer:

Bericht door Winged Wolf » 16 jul 2022, 06:11

Beste Joris,

Bedankt voor je reactie.

Van de support kreeg ik als antwoord dat het niet aan jullie server lag (en dat is mooi, natuurlijk). Het advies was om te kijken of het aan de PHP-versie lag of aan de plugins. De PHP-versies heb ik getest en de foutmelding bleef hetzelfde. En de plugins heb ik ook getest (voor ik dit topic opende), maar ik wil dat nog eens nalopen.
Mijn man wil zijn blog nakijken en wat zaken aanpassen, dus dan nemen we de plugins gelijk (weer) mee.
Ik zal jullie hier op de hoogte houden, want allicht zijn er meer Wordpress-gebruikers met dit probleem.

Anyway, als we de foto's 1024 bij 576 (ongeveer) houden, dan komt de foutmelding niet.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat deze fout al 2 jaar in Wordpress zit, maar ik kan dat bericht dat ergens op het internet staat, niet meer terug vinden.

We houden jullie op de hoogte!

groetjes,
Winged Wolf (Monique)
Once is a chance
Twice is coincidence
Third time is a pattern

Hiranthi Herlaar
Antagonist staff

Bericht door Hiranthi Herlaar » 19 jul 2022, 15:00

Hoi Winged Wolf,

Als de PHP-versie wel goed ingesteld staat, raad ik je aan om naar specifiek deze instellingen bij de PHP Options te kijken:
- max_execution_time (staat standaard op 30)
- max_input_vars (staat standaard op 1000)
- memory_limit (staat standaard op 96M)

En deze PHP-modules:
- bcmath
- imagick

Als die twee PHP-modules niet al zijn ingeschakeld, schakel je die nu alsnog in. Welke waardes voor de instellingen bij de PHP Options ideaal zijn, verschilt per website. Maar wellicht dat deze al helpen:
- max_execution_time: 300
- max_input_vars: 3000
- memory_limit: 256M

Omdat je daarnaast noemt dat het om best grote afbeeldingen gaat, raad ik je met klem aan om die afbeeldingen voor het uploaden te comprimeren. Dat kan door de resolutie te verkleinen en/of een programma te gebruiken die compressie uitvoert zodat de bestandsgrootte significant kleiner wordt (zonder hier merkbaar kwaliteit mee te verliezen).

Wanneer je een afbeelding upload binnen WordPress worden er namelijk standaard meerdere afmetingen gegenereerd van het origineel (image-sizes). Thema's en plugins kunnen ook hun eigen image-sizes registreren. Waardoor het aantal image-sizes per afbeelding behoorlijk op kan lopen. Aangezien die image-sizes allemaal worden gemaakt met het originele bestand als bron, moet de server standaard al meerdere keren dat bestand van 3-5,5MB verwerken om er een kleinere variant van te maken. Wat best wat aan resources kost. En hoe meer image-sizes er geregistreerd zijn, hoe vaker die verwerking uitgevoerd wordt bij het uploaden. Wat zeker met dergelijke bestandsgroottes sneller misgaat.

Als `imagick` nog niet actief is, kan het wel activeren van die PHP-module hier zeker bij helpen. Maar ook dan is het zeker raadzaam de afbeeldingen op voorhand al te optimaliseren (comprimeren). Want naast de verwerkingen die erop uitgevoerd moeten worden bij het uploaden naar de Mediabibliotheek worden pagina's waarin je dergelijke grote afbeeldingen plaatst ook steeds groter. Wat de laadtijden van die pagina's zeker niet ten goede komt.

Concreet raad ik je dus het volgende aan:
  • De PHP-modules `bcmath` en `imagick` activeren als deze nog niet actief zijn.
  • max_execution_time op 300 instellen
  • max_input_vars op 3000 instellen
  • memory_limit op 256M instellen (afhankelijk van het type pakket / de website kan 512M wellicht een betere match zijn)
  • Afbeeldingen optimaliseren voordat ze naar de mediabibliotheek worden geüpload
Met vriendelijke groet,

Hiranthi Herlaar
Antagonist staff

Winged Wolf
Contacteer:

Bericht door Winged Wolf » 20 jul 2022, 06:47

Hoi Hiranthi,

Wauw, bedankt voor deze zeer uitgebreide reactie. :D

Ik zal van de week alles doorlopen en aanpassen in de PHP-modules.
En ik denk dat het een goed idee is om alle afbeeldingen inderdaad te optimaliseren. Gezien het aantal foto's op het blog van mijn man gaat dat een 'interessante' klus worden... 2 jaar aan foto's van zijn hobby :wink: Maar alles voor een soepel werkend blog.

Ik hou jullie op de hoogte!
Once is a chance
Twice is coincidence
Third time is a pattern

Winged Wolf
Contacteer:

Bericht door Winged Wolf » 18 aug 2022, 13:53

De beloofde update:

We hebben de php instellingen zoals aangegeven in de DirectAdmin aangepast en de foto's zijn nu 2000x1500 en alles loopt nu gesmeerd!

Dank jullie wel!
Once is a chance
Twice is coincidence
Third time is a pattern

Plaats reactie