Wanneer upgrade naar MariaDB 10.1 Series?

Stel hier jouw vragen die niet binnen de andere categorieën passen.
Forumregels
Check eerst even onze handleiding (http://help.antagonist.nl/) voordat je hier je vraag stelt. Voor de meeste problemen hebben we een oplossing met een zeer uitgebreide uitleg.
Rob

Wanneer upgrade naar MariaDB 10.1 Series?

Bericht door Rob » 05 jul 2017, 11:50

Wanneer gaan jullie upgraden naar de MariaDB 10.1 Series zodat er features van MySQL 5.7 bijkomen?

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: Wanneer upgrade naar MariaDB 10.1 Series?

Bericht door Joris de Leeuw » 05 jul 2017, 14:31

Hallo Rob,

Dank voor je vraag over MariaDB!

Op dit moment is er nog geen concrete datum bekend wanneer we overstappen van MariaDB 10.0 naar 10.1. Dit is namelijk een kwestie van goed plannen. We voeren dit soort updates pas na uitgebreid testen en plannen uit, zodat jij daar als klant niets van merkt.

Gezien er in de achterliggende databases veel belangrijke data staat is het cruciaal dat dit zeer secuur wordt uitgevoerd. De betrouwbaarheid van ons platform en alle data is namelijk altijd de eerste prioriteit.

Zodra er meer concreet is over de overstap naar MariaDB 10.1 zal ik dit zeker delen.

Naar welke functionaliteit ben je daarbij specifiek op zoek? Mogelijk zit er in MariaDB 10.0 al een goed alternatief verstopt.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Rob

Bericht door Rob » 10 jul 2017, 17:40

We hebben het er al via e-mail over gehad: het is voornamelijk de snelheidstoename.

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 11 jul 2017, 14:23

Goed punt! Met MariaDB 10.1 kunnen queries inderdaad tussen de 2,6 en 4,0% sneller reageren (bron).

Bij Antagonist focussen we ook zeker op snelheid. Denk daarbij aan het recent toevoegen van http2 op ons gehele platform.

De update naar MariaDB 10.1, zoals ik eerder aangaf, staat dus zeker genoteerd. Echter is het zeer belangrijk dat deze update 100% perfect en probleemloos gaat. Gezien het kwijt raken van data of het veroorzaken van storingen , door 'kinderziektes' in nieuwere versies, het laatste is dat je wilt.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

markjansen.nl

Bericht door markjansen.nl » 29 jul 2018, 10:39

In vervolg op dit (alweer wat oudere) topic hierbij de vraag of er al iets bekend is over een eventuele upgrade naar versie 10.2.

Dit in verband met de introductie van zogenaamde 'window' functies in die versie (https://mariadb.com/kb/en/library/windo ... -overview/).

En de meerwaarde die dergelijke functies hebben voor het filteren uit subquery's/gejoinde tabellen, zoals bijvoorbeeld uitgelegd op https://www.the-art-of-web.com/sql/partition-over/

Alvast dank voor de reactie.

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 30 jul 2018, 11:12

Hallo Mark,

Op dit moment is er nog geen concrete status-update. Wanneer deze er wel is zullen wij deze delen.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

IanusWeb
Contacteer:

Bericht door IanusWeb » 01 jul 2019, 14:49

Beste,
is er inmiddels al meer bekend over een update van MariaDB, naar versie 10.4 inmiddels? Ik begrijp dat veiligheid en secuur werken belangrijk zijn, maar als die ervoor zorgen dat er nooit een update komt, is er in de procedures iets mis...
Ik vraag dit omdat er mogelijk iets misgaat met een zeer belangrijke tool voor mij, All-in-one WP Migration. Sinds een paar weken weigert deze essentiële tool dienst, volgens de makers omdat er een oude versie van MariaDB gebruikt wordt. Technisch kan ik daar geen chocola van maken (ben geen techneut) maar wat de maker terug kreeg bij een poging een site te migreren, was de melding "Error 1709: Index column size too large" -> schijnt samen te hangen met de vrij oude MariaDB versie.

Hoor graag hoe het ervoor staat, thanks!

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 01 jul 2019, 15:29

Dat je tegen deze melding aanloopt komt specifiek door de opzet van een tabel in je database.

De melding geeft namelijk aan dat in een tabel in het InnoDB formaat maar maximaal 767 tekens mogen worden opgeslagen in een bepaalde rij. Dit is op te lossen door de betreffende rijformaat van de tabellen om te zetten naar 'Dynamic'. Op deze manier kan je maar liefst 3096 bytes opslaan aan informatie.

Om de tabel 'voorbeeld-tabel' om te zetten naar het dynamic formaat dien je de volgende query uit te voeren op de betreffende tabel door het achterliggende database bestand te bewerken en het volgende aan de query toe te voegen:

Code: Selecteer alles

ALTER TABLE voorbeeld-tabel ROW_FORMAT=DYNAMIC;
Hierna loop je niet meer tegen de technische melding.

Nadere technische toelichting over deze melding en hoe je dit kunt oplossen is te vinden op:
- http://stackoverflow.com/questions/3076 ... -767-bytes

P.S. Zodra er meer concreet is over een major upgrade van MariaDB/MySQL laten we dat natuurlijk weten.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

IanusWeb
Contacteer:

Bericht door IanusWeb » 02 jul 2019, 10:04

Howdy Joris,

alright, thanks voor het heldere antwoord! Lijkt er dus op dat de makers van de tool iets te snel naar de hosting specs hebben verwezen (dat gebeurt wel vaker... dan wordt het al snel kastje-muur verhaal). Ik ga dat asap proberen en zal mijn bevinding nog even posten.

Enig idee waarom dit nu plotseling voorkomt, dat maximaal aantal tekens? In het betreffende geval heb ik de WP site gewoon via Installatron aangemaakt, aldaar grotendeels productierijp gemaakt en nu wilde ik deze migreren naar het klantaccount. Eigenlijk identieke werkwijze die voor 60+ andere sites steeds goed ging (ik ben bij lange na niet technisch genoeg om uit eigen beweging met databases te gaan rommelen).

Gz,
Eric Coenders -- IanusWeb

IanusWeb
Contacteer:

Bericht door IanusWeb » 08 jul 2019, 12:44

Howdy Joris,

update van mijn verhaal: aanpassen van de rijen naar 'dynamic' haalde niets uit, helaas... Maar voor de zekerheid toch nog een vraag: hoe kan ik controleren of de rijen ook daadwerkelijk 'dynamic' zijn geworden? Ik kon dat in phpMyAdmin niet zo snel terugvinden. Gewoon om te controleren of ik het omzetten goed gedaan heb.

Hoor het graag, thanks!

Gz,
Eric Coenders -- IanusWeb

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 09 jul 2019, 13:27

Controleren op welke structuur de tabellen van een database aanhouden kan je in phpMyAdmin dien door bij de betreffende tabel op 'Structure' (Structuur) te klikken. Dan kan je zien of je tabel dynamic, compact of een van de andere formaten is.

Meer toelichting hierover is ook te vinden op: https://dev.mysql.com/doc/refman/5.6/en ... ormat.html

Mits een tabel het juiste formaat bevat kan deze meer informatie in een kolom bevatten.

Normaal gesproken dien je hier echter niet tegenaan te lopen, gezien de maker van een plugin hier al rekening mee houdt. Mogelijk kan de maker dit standaard al aanpassen.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

IanusWeb
Contacteer:

Bericht door IanusWeb » 09 jul 2019, 14:58

Howdy Joris,

ah, gezien. Even zoeken in de brij van mij onbegrijpelijke bla :-) .

Ik had het goed gedaan, maar blijkbaar zonder resultaat. Werk aan de winkel dus voor de makers van de plugin.

Thanks!

markjansen.nl

Bericht door markjansen.nl » 24 sep 2019, 20:01

Ik geef dit topic even een 'kickje' om de volgende redenen. Kennelijk gaat Joomla 4 vereisen dat er minimaal versie 10.1 is geinstalleerd (bron: https://developer.joomla.org/news/788-j ... -move.html). De vraag naar 10.1 zou dus binnen afzienbare tijd wel eens flink kunnen toenemen. Is er al nieuws?

Rene2019

Bericht door Rene2019 » 25 sep 2019, 09:06

Ik ben ook wel benieuwd naar de roadmap rondom MariaDB.
Wat gaat er gebeuren, blijven we op 10.0 totdat deze EOL is of gaan we meteen door naar 10.4?
Of komt er een keuze voor 10.0 / 10.1 / 10.2 /10.3 / 10.4?

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 25 sep 2019, 14:10

Hallo heren,

Achter de schermen zijn we bezig met voorbereidingen van wijzigingen aan MariaDB. Omdat dit zo'n gevoelig en uitgebreid proces is zijn we dit nog uitgebreid aan het testen voordat we verdere concrete informatie en data delen.

We willen namelijk het upgrade proces zo uitvoeren dat de honderdduizenden websites probleemloos door blijven werken. Ondanks de veranderingen die de nieuwere MariaDB-versie brengt.

Zodra er concretere data zijn zullen deze worden gedeeld.

Betreffende Joomla 4 blijft deze ook gewoon werken met de huidige MariaDB versie die wij gebruiken. De makers geven namelijk aan het oude MySQL 5.6 en hoger de komende tijd nog te ondersteunen. Waar dus onze MariaDB-versie qua compatibiliteit ook onder valt.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Plaats reactie