✅ Volgend jaar terug

Praat hier met andere klanten van Antagonist over van alles en nog wat!
Abraham54
Contacteer:

✅ Volgend jaar terug

Bericht door Abraham54 » 04 okt 2020, 11:24

Mijn XenForo forum draait thans op Vimexx Performance Hosting.
Maar vanaf het begin had ik al twijfels over die zogenaamde superserver van Vimexx.

En dit is de klap op de vuurpijl, die mijn beslissing heeft gevormd:

Op een moment dat buren het druk hebben, zal jouw aanvraag mogelijk een fractie langer moeten wachten tot eerdere requests afgehandeld zijn. Je bent en blijft hiervan afhankelijk op een gedeelde omgeving. Dit kun je eigenlijk alleen uitsluiten met een geheel eigen, dedicated, server.

Medio april/mei volgend jaar neem ik Pro, met de optie om naar ProXL te gaan.
Wat ik nu al weet is dat zowel TTBF als Start Render en First Contentful Paint een heel stuk sneller zullen worden.

Ik gebruik overigens ook een CDN, KeyCDN.

Groet, Ron.
Laatst gewijzigd door Abraham54 op 05 okt 2020, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Reno

Re: Volgend jaar terug

Bericht door Reno » 04 okt 2020, 11:32

Was je niet juist overgestapt van Antagonist naar een andere provider (een poos geleden, uitgaande van je vorige forumberichten)?

Zo zie je maar dat het gras niet altijd groener is aan de overkant :wink:

Welkom terug; binnenkort

Abraham54
Contacteer:

Re: Volgend jaar terug

Bericht door Abraham54 » 04 okt 2020, 12:26

Hallo Reno, ik was overgestapt, omdat met mijn toenmalige abonnement hier met 1 cpu en 1 GB werkgeheugen en met XenForo 2.1 een drama was.
Een combinatie die andere beheerders ook hadden met XenForo 2.1 en vergelijkbare problemen ondervonden sinds de overgang van XenForo 2.0 naar 2.1.
XenForo 2.1 is blijkbaar te zwaar voor die ene processor en 1 GB werkgeheugen.

Bij Vimexx ondervond ik in het gewone Compleet abonnement, dat mijn forum toppie draaide en ook de mobiele snelheid had een enorme vlucht gemaakt.
Ik was vol vertrouwen om bij Vimexx over te gaan op Performance Hosting.
Maar het bleek dat mijn forum geen enkele milliseconde sneller was geworden dan in mijn vorige abonnement bij Vimexx, maar ik was er wel veel meer geld voor kwijt.
Het enigste wat echt een stuk sneller is, is het uploaden via FTP naar de server.

Ik heb weet van twee forums die hier gehost zijn en dus heb ik een vergelijkingsmogelijkheid.
Beide zijn naar de nieuwe abonnementsvorm gegaan.
Ik verwacht volgend jaar, dat de snelheid van mijn forum (Desktop en Mobiel) gelijk blijft, maar dat het forum een stuk sneller zal gaan laden.

Reno

Re: ✅ Volgend jaar terug

Bericht door Reno » 08 okt 2020, 11:18

Dank voor je toelichting, interessante case eerlijk gezegd.

Ik zou mij geen reden kunnen bedenken waarom XenForo 2.1 dan zo inefficient zou zijn in vergelijking met andere forumsoftware. Persoonlijk heb ik gewerkt met MyBB en PHPBB (PHPBB in een ver verleden) en deze draaide echt zeer soepel.

Abraham54
Contacteer:

Bericht door Abraham54 » 08 okt 2020, 11:31

Hallo Reno,
je noemt phpBB en MyBB. ik heb ook ervaring met beide.
Maar ze zijn niet te vergelijken met XenForo, kan ook niet.
Zo is mijn forum onlangs naar XenForo 2.2.0 gegaan en mijn forum biedt thans zelfs een app aan!

Abraham54
Contacteer:

Bericht door Abraham54 » 08 okt 2020, 12:28

Ik zou het leuk vinden als ik jouw XenForo forum mag zien.
Mijn forum:
https://www.piepcomp.nl/

Reno

Bericht door Reno » 08 okt 2020, 14:19

Mijn forum is helaas niet meer online (al een jaartje of zo niet meer). Deze was destijds opgericht voor een gaming community met internationale leden. PHPBB vond ik zeer obsolete en niet gebruiksvriendelijk voor aanpassingen. MyBB was zeer customizable met plugins en dergelijke, vandaar dat we destijds overgestapt waren.

Je hebt gelijk dat je ze niet 1 op 1 kan vergelijken, maar ik vind het merkwaardig dat het ene forumboard weinig tot geen resources gebruikt, en het andere veel resources lijkt te gebruiken. Lijkt me meer een instelling dingetje.

Rene2019

Bericht door Rene2019 » 08 okt 2020, 15:50

Mooi om te horen Abraham54.
Alleen er is wel een dingetje waar je rekening mee moet houden.. met die nieuwe pakketten hebben ze ook de max. aantal inodes aangepast.
Dit kan voor problemen zorgen, afhankelijk van hoe groot jouw Xenforo site is. XF maakt daar namelijk flink gebruik van.

Ik had het oude Pro pakket en heb ge-upgrade naar het nieuwe, want meer CPU/MEM resources voor hetzelfde geld is natuurlijk mooi.
Dat er dan wel limieten zitten op aantal websites/diskruimte was verder geen probleem.

Wat ze er alleen niet bij vermelden is dat er ook opeens een limiet komt op het aantal inodes.
Met een wat drukker XF forum zit je al snel aan een paar 100K inodes. De limiet is 300K

Ik zit nu dus vrijwel op die limiet, welke ook niet meer verhoogd kan worden.
Dat is echt balen, want nu kom jij misschien terug, maar moet ik weer opzoek naar iets anders :lol:

gouwepeer
Contacteer:

Bericht door gouwepeer » 08 okt 2020, 18:46

Zelf heb ik nog het oude Plus pakket (1 CPU Core/1GB RAM/onbeperkt opslag) en heb daar 2 Xenforo fora (gouwepeer.nl en masterforum.nl) op draaien, beide zonder problemen.

Abraham54
Contacteer:

Bericht door Abraham54 » 10 okt 2020, 14:48

Hallo René,
de actuele stand van zaken op de superserver van Vimexx:
Gebruik 82998
Maximaal 2000000

gouwepeer
Contacteer:

Bericht door gouwepeer » 11 okt 2020, 09:51

Rene2019 schreef:
08 okt 2020, 15:50
Ik had het oude Pro pakket en heb ge-upgrade naar het nieuwe, want meer CPU/MEM resources voor hetzelfde geld is natuurlijk mooi.
Merk jij daarbij ook een verschil met de werking van jouw forum?

Rene2019

Bericht door Rene2019 » 11 okt 2020, 10:43

Abraham54 schreef:
10 okt 2020, 14:48
de actuele stand van zaken op de superserver van Vimexx:
Gebruik 82998
Maximaal 2000000
Die 82.998 valt dan nog ruim binnen de 300.000 die je maximaal krijgt bij antagonist.
Zolang het maar niet te hard groeit!
Ik zit nu op 295.000 dus ik heb wel een probleem nu.
gouwepeer schreef:
11 okt 2020, 09:51
Merk jij daarbij ook een verschil met de werking van jouw forum?
Nee, ik merk verder eigenlijk weinig verschil qua snelheid. De snelheid was in het oude pakket eigenlijk ook uitstekend. Alleen met exports/backups van de database gaat het nu wat sneller.

Abraham54
Contacteer:

Bericht door Abraham54 » 11 okt 2020, 16:10

Vimexx 2.000.000 inodes is wel een heel stuk meer dat wat Antagonist biedt!

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Bericht door Joris de Leeuw » 12 okt 2020, 12:27

Leuk om te lezen dat je volgend jaar weer terug komt!

Betreffende Inodes is het lastig om te zeggen hoe een andere partij daar nuttig mee om gaat en beleid om voert. Dat verschilt per server, opzet van platform en hoe opslag en systemen daarmee om gaan.

Ons platform is namelijk zo opgezet om te voorkomen dat je als klant zomaar veel Inodes gebruikt gezien dit traagheid in de hand werkt. De volgende maatregelen zijn er daarom ook van onze klant genomen om daarin te helpen:
- Systeembestanden regelen wij centraal op ons platform en nemen wij voor onze rekening. Die tellen dus niet mee in tegenstelling tot traditionele servers.
- Mail wordt in databasestructuur opgeslagen ipv losse bestanden per mail in het pakket zoals je vaak bij andere partijen ziet. Dit scheelt vaak al honderduizenden inodes en helpt mail snel houden.
- Caching hoeft bij ons niet op op opslag, maar kan in RAM via Redis. Opeenstapeling van caches is mede de grootste oorzaak van extreme hoeveelheid inodes
- Back-ups worden extern opgeslagen zodat dit niet meetelt in opslag en inodes. Wat daarnaast ook wel zo veilig is.

Het aantal inodes is vaak een abstract en ingewikkeld begrip voor veel mensen, maar kort gezegd betekent dit het aantal bestanden en mappen in je pakket welke op de opslag staan.

Belangrijk is dat je hiervan niet te veel hebt in je pakket. Dat heeft namelijk enorme negatieve performance op de reactiesnelheid van je website. Daarom houden wij dit ook sinds kort proactief voor onze klanten in de gaten en beschermen wij klanten zo tegen (onbewuste) misbruik. Anders gebruik je enkel alle rekenkracht van je pakket voor het vinden van de juiste bestanden en zal je website niet goed reageren.

Hoe meer bestanden je plaatst in je pakket hoe langer het zoeken van het juiste bestand duurt. Hierdoor kunnen bezoekers merken dat je website enorm traag gaat laden.
Dit lichten wij verder ook toe op: https://www.antagonist.nl/blog/2016/06/ ... f-crashen/

De getallen die wij dan ook bij Inodes noemen zijn dan ook zo gekozen dat het aansluit bij 99% van onze klanten. Indien je hier buiten valt is het belangrijk om uit te zoeken wat er aan de hand is om performance problemen in je hostingpakket tegen te gaan.

Met het volgende SSH commando kan je bijvoorbeeld snel zien hoeveel bestanden je per map bewaart:

Code: Selecteer alles

du -a | cut -d/ -f2 | sort | uniq -c | sort -nr
Indien je de oorzaak van hoge inodes toch niet kan achterhalen binnen je hostingpakket bij ons, neem dan gerust contact op met onze support. Dan kunnen wij verder helpen uitzoeken wat er 'mis' gaat.

Mede omdat wij sinds kort nu Inodes actief in de gaten houden helpen wij zo traagheidsklachten en problemen met websites voor zijn. Dat scheelt ons vanuit support en systeembeheer ook reactief werken naar klanten toe. Je bent liever namelijk tijdig en proactief bij een probleem en met die reden is ook gekozen Inodes duidelijker en inzichtelijker te maken voor klanten.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Reno

Bericht door Reno » 12 okt 2020, 16:26

Zéér interessante analogie, die vergelijking met caching en WhateverCars :D. Met plezier gelezen.
Voor dit artikel hebben jullie Sander vast een dagje apart opgesloten moeten zetten :wink:

Plaats reactie