Redis cache

Stel hier jouw vragen die niet binnen de andere categorieën passen.
Forumregels
Check eerst onze helpsectie (https://www.antagonist.nl/help) voordat je hier een vraag stelt. Voor de meeste vragen hebben we uitgebreide handleidingen met uitleg.
Plaats reactie
janvdv

Redis cache

Bericht door janvdv » 07 apr 2020, 14:33

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben technicus en bij Omroep Vlaardingen en ondersteun met mijn ICT kennis de website bouwer. Onze site is opgezet uit losse php scripts. De uitleg van Antagonist is gebaseerd op standaard CMS'en. Support geeft aan dat redis ook te implementeren is in zelfbouw CMS. Heeft iemand misschien een stukje voorbeeldscript hoe Redis geimplenteerd kan worden?

Moet er ook nog iets gedaan worden binnen de ssh shell?

Ik hoor graag en alvast bedankt voor je bijdrage.

Groeten

Jan
(www.omroepvlaardingen.nl)

Hiranthi Herlaar
Antagonist staff

Re: Redis cache

Bericht door Hiranthi Herlaar » 07 apr 2020, 15:44

Hoi Jan,

Welkom op ons forum! :)

We hebben inderdaad geen voorbeelden voor custom integraties met Redis, omdat dit ook enorm afhankelijk is van wat er verder gebruikt wordt (het gaat dan immers om maatwerk). Maar ik vind net wel deze extensie voor PHP die wellicht bruikbaar is voor je: https://github.com/phpredis/phpredis

Bij het Installation-gedeelte van die extension wordt aangegeven dat er toevoegingen gedaan moeten worden aan het php.ini bestand. Wat veiligheidshalve op je pakket bij ons niet mogelijk is. Gelukkig bestaan er ook andere mogelijkheden om die waarden in te stellen, zoals met behulp van PHP zelf of via je .htaccess-bestand: https://stackoverflow.com/a/30972258

Voor de verder te gebruiken instellingen om verbinding te kunnen maken met Redis, kun je de instellingen van deze handleiding bij stap 4 als leidraad gebruiken: https://www.antagonist.nl/help/nl/webho ... dis/joomla

We hebben vast gebruikers die je aan wat meer concrete voorbeelden verder kunnen helpen, maar wellicht heb je toch wat aan deze informatie :)

Succes met de integratie!
Met vriendelijke groet,

Hiranthi Herlaar
Antagonist staff

janvdv

Bericht door janvdv » 07 okt 2020, 14:52

Is er nu echt niemand op dit forum die met eigen phpscripts werkt in combinatie met redis?
Op geen enkele wijze is het mij gelukt :(

Ik heb wel Redis weten aan te roepen:

in de ./inc/config.php heb ik de volgende syntax opgenomen:
$redis = array(
'host' => '/tmp/redis.sock', // can also be a unix domain socket: '/tmp/redis.sock'
'port' => 6379,
'timeout' => 0.0,
'password' => '', // Optional, if not defined no password will be used.
'dbindex' => 0, // Optional, if undefined SELECT will not run and will use Redis Server's default DB Index.
);

Hoe vul ik vanuit een globaal config script de cache en zorg ik dat de site hieruit leest?
Betekent dit alle scripts doorlopen?

Wie o wie kan ons hierbij helpen of heeft een gouden tip voor een hulplijn?

Antagonist.. alle respect, de handleidingen op de site behandelen alleen maar standaard cms'en.

Alvast bedankt.

Jan

Reno

Bericht door Reno » 07 okt 2020, 17:19

Er is geen one-for-all oplossing helaas... Er zijn voorbeelden te vinden over hoe Redis toegepast moet worden (google op 'PHP Redis store variable').

Als de site maatwerk is, ontkom je er niet aan om zelf even te pielen op basis van de online informatie zodat het voor jouw situatie werkt. Of je laat een developer met kennis van zaken iets maken. Als je huidige 'webbouwer' dit niet kan weet ik niet of je met de geschikte partij in zee bent gegaan, en zou ik hard wegrennen.
Hoe vul ik vanuit een globaal config script de cache en zorg ik dat de site hieruit leest?
Betekent dit alle scripts doorlopen?
Ook dit begrijp ik niet helemaal. Je kunt een Class maken van het Redis script en deze aanroepen in de bestanden zonder dat er veel code herhaalt hoeft te worden (dus dan wordt het iets als $redis = new Cache(); $redis->store(); en $redis->retrieve();)

Als je bedoelt dat er momenteel queries uitgevoerd worden en die moeten vervangen worden door redis cache dan ontkom je er haast niet aan om dit per bestand aan te passen.

janvdv

Bericht door janvdv » 08 okt 2020, 06:17

Dank je wel @Reno, kan ik je ergens bereiken? Ik zie geen mogelijkheid binnen de site om een PB te sturen

Reno

Bericht door Reno » 08 okt 2020, 11:09

Je kunt me bereiken via info [at] renolooijmans [dot] nl. Ik probeer je dan z.s.m. van een antwoord te voorzien om je in de goede richting te duwen, al zit ik momenteel wel in een ietwat drukke periode en kan het iets langer duren.

Reno

Plaats reactie