Simpele (PHP based) API op een MySQL database gezocht

Stel hier je vragen met betrekking tot PHP, MySQL, HTML, CSS en JavaScript.
Forumregels
Check eerst onze helpsectie (https://www.antagonist.nl/help) voordat je hier een vraag stelt. Voor de meeste vragen hebben we uitgebreide handleidingen met uitleg.
Plaats reactie
baswientjes

Simpele (PHP based) API op een MySQL database gezocht

Bericht door baswientjes » 06 jul 2022, 21:16

Ik zoek voor een Jamstack applicatie een simpele, maar liefst high performance, REST of GraphQL API die ik op een MySQL database kan leggen. Heb al van alles bekeken en Directus of Strapi komen het dichtst bij wat ik zoek. Helaas valt de performance daarvan nogal tegen als ik die als NodeJS app installeer op mijn hostingpakket (zelfs met caching duurt het tussen de 3 en 11 seconden om een simpele query op te halen met slechts 2 velden en 2 records die ik even als test had gemaakt).

Weet iemand een open source alternatief waar je liefst geen NodeJS voor nodig hebt, en dat geen headless Wordpress, Joomla of Drupal is? Zelf bouwen in bijvoorbeeld Laravel kan natuurlijk ook, maar als ik me die ontwikkeltijd kan besparen...

Wat ik precies zoek is het volgende:
- Liefst open source, maar een relatief goedkoop commercieel product mag ook zolang het geen per-user betaalmodel is.
- REST of GraphQL API met authenticatie.
- Moet een actief onderhouden product zijn, aan iets waar al 2 jaar geen aandacht is geschonken heb ik niets.
- Liefst PHP based, want de NodeJS performance binnen Antagonist valt me vies tegen (dit is de grootste uitdaging want verreweg het meeste is NodeJS gebaseerd).
- Optioneel de mogelijkheid om, naast de standaard CRUD functionaliteit, custom endpoints te creëren met daarachter een custom query of script (om bijvoorbeeld complexe JOINS beschikbaar te maken). Dan kan ik de reken-intensieve zaken bij de back-end leggen i.p.v. in de browser.
- Optioneel een beetje een kekke interface op de back-end, maar dit is geenszins een vereiste.

Wie oh wie kan me in de juiste richting wijzen?

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Re: Simpele (PHP based) API op een MySQL database gezocht

Bericht door Joris de Leeuw » 11 jul 2022, 14:08

Mogelijk is Django iets mocht je ervaring hebben met Python. Django heeft al een admin interface die vaak al afdoende is als backend voor beheerders.

Ook zijn er voor Laravel aanvullende frameworks voor GraphQL zoals Lighthouse.
Met vriendelijke groet,

Joris de Leeuw
Antagonist staff

Plaats reactie